-->
טוען...

יום שלישי, מאי 03, 2011

ריפוי בעיסוק- קרקר דגנים פריך מבצק מפתיע

 איזו דרך טובה יותר להעסיק את המוח ולשפר את מצב הרוח מאשר לשבת מול הטלוויזיה ולנשנש איזה משהו מלוח וטעים, בעיקר כשמי שהכין אותו הוא את\ה...



כשאני מגיעה בחיים למצב בו אני ממתינה לתשובה, בעיקר כשהיא הרת גורל לגביי אני נעשית בלתי נסבלת!
אין בי טיפת סבלנות לחכות בשקט ולא לחשוב על הנושא בלי הרף עד שיגיע הזמן שלו.

ברגעים כאלה אני חייבת להעסיק את עצמי, אחרת אשתגע...
אפייה בשבילי היא ריפוי בעיסוק. במקום להתעסק בלי הרף במשהו שגם ככה אצטרך לחכות עד שיקרה אני מעדיפה להעסיק את המוח בדברים אחרים. כמו למשל הגיית מתכונים חדשים וניסויים במטבח...כך נולד מתכון.

כידוע, אפייה היא כימיה נטו. (גם פיזיקה, פסדר..) ובתור היותי חנונית מדופלמת שלמדה בתיכון 5 יחידות ביולוגיה ו5 יחידות כימיה, סוף סוף הידע הזה שרכשתי בא לידי ביטוי.

כשחשבתי מה לאפות כדי להעסיק את הראש והנפש, לא היה בא לי להתעסק יותר מדיי באפייה או באיזה קינוח מפונפן, גם כי בדיוק חזרתי מחופשה משמינה במיוחד, וגם כי היה מתאים להוציא קצת עצבים על איזה בצק.

אם לא מתוק, אז מלוח... וכמו שכבר הבנתם, אני שונאת להשתמש במרגרינה, ורציתי להכין קרקרים טעימים, בלי ביצים או חמאה.אז מה עשיתי? לפתוח מחברות!!

! זהירות-חפירה !

בתיכון למדתי שיש תהליך שנקרא תחליב: שומן לא מסיס במים. מערכת העיכול בגוף מבוססת על מסיסות במים, משמע, שומן כמו שהוא לא יתעכל בגוף האדם. בשביל זה קיים כיס המרה. כיס המרה מכיל דטרגנטים (חומר חומצי  ממס שומנים) חזקים במיוחד.השומנים עוברים בכיס המרה, והדטרגנטים שבו, מבודדים את השומן לטיפות קטנטנות מאוד, שמקלות את תהליך הפירוק של השומנים בגוף. כך שטח המגע של השומן נעשה גדול יותר ולגוף קל יותר לפרק אותו.

ניסוי מעניין שערכנו בתיכון: מערבבים בצנצנת סבון כלים ושמן צמחי. מנערים את הצנצנת בטירוף (כמו שמנערים ויניגרט, שהוא אגב גם דוגמא לתחליב) ורואים איך מתחיל להיווצר תחליב: השומן מופרד בטיפות זעירות, ונעשה בהיר וסמיך.


אלו היו 30 שניות מחייכם, שלעולם לא יחזרו!!

עכשיו, למה תחליב? בשביל המרקם, חלקלק ושומני שיקנה לקרקרים פריכות בלי תוספת של שומן מוקשה או ביצים. זה לא פעם ראשונה שאני מכינה קרקרים, ותמיד כשהייתי מערבבת את כל החומרים, הבצק היה מתפורר לפני ולאחר האפייה והיה ממש לא נוח.

יוצא לי להשתמש המון בתחליבים בבישול ואפייה, כמו למשל בעוגות בחושות כשמקציפים ביצים עם שמן- חלמונים מכילים כמות גבוהה של שומן, וחלבונים מכילים כמות גדולה של מים. באמצעות המיקסר, השומן בשמן ובחלמונים מופרד לטיפות קטנות באמצעות המים בחלבון והאוויר שמוכנס מהמיקסר.
גם רוטב פשוט לסלט שמבוסס על שמן ולימון, ברגע שמנערים אותו בשייקר נגיד, השמן נעשה בהיר וסמיך בגלל חומציות הלימון.

שימוש במשקה סודה בבצקים, הוא משהו שאמא שלי עושה כבר שנים, לכן החלטתי לאחד את כל הידע שרכשתי בנושא תחליבים, ולנסות להכין באמצעותו בצק פריך וטעים.

כל הרעיונות הטובים מגיעים בהשראת אמא שלי, הלוא היא תותחית המטבח הראשית.

הבצק הזה הוא באמת ניסוי בכימיה, וכיף להכין אותו עם ילדים. הבצק שהתקבל כל כך נוח ואני הולכת לאמץ אותו לכל מיני מאפים מלוחים, וקישים למינהם. אז, שנתחיל?

קרקר דגנים פריך ומתובל
עפ"י מתכון שלי
40-50 קרקרים

מרכיבים:
     
כוס וחצי קמח לבן
כוס קמח כפרי
חצי כוס קמח תירס דק (פולנטה)
3 כפות שיבולת שועל
כף גדושה נבט חיטה
כף גדושה סובין חיטה
3/4 כוס שמן
כוס משקה סודה 
כפית וחצי מלח
כף חומץ פשוט 
חצי כוס קמח לבן (בנוסף לכמות למעלה)

ציפויים:
   
ציפוי שמן זית וזעתר
2 כפות שמן זית
כף גדושה זעתר
    
 ציפוי פפריקה ושום
2 כפות שמן
כפית גדושה פפריקה
חצי כפית שום גבישי
מעט אבקת צ'ילי
    
ציפוי איטלקי
חצי כפית אורגנו יבש
חצי כפית טימין יבש
חצי כפית בזיליקום יבש
2 כפות שמן זית
אופן ההכנה:

אוקי, אני יודעת שזה נראה מסובך ומוזר, והרבה מרכיבים ובלאגנים, אבל זה באמת פשוט פשוט ומוכן בצ'יק, לא להיבהל אני פה.

נתחיל בערבוב כל החומרים היבשים בקערה:

בקערה נוספת מוזגים סודה. לאחר מכן את המלח, החומץ ובסוף את השמן. 
החומץ יכול להיות החומץ הכי פושטי בארץ, זה רק כף. ובכלל בלסמי לא יעשה כאן את העבודה כי הוא דומיננטי מדיי, אז אל תתביישו. כל הייעוד של הקרקרים האלה הוא מתכון זול וזמין, והטעם של החומץ בכלל לא מורגש, אבל הוא חשוב לריאקציה בין החומרים בבצק. אם יש לכם בבית חומץ תפוחים טוב, אז תשתמשו בו אבל לא חובה לקנות במיוחד. גם מיץ לימון יהיה מצויין.למה סודה? הסודה גם מכילה חומצה, וגם תרים את כל העסק במקום להשתמש באבקת אפייה או סודה לשתייה. אני חושבת שחפרתי כבר מספיק אז לא אפרט גם על הסודה..נשאיר את זה לפעם הבאה.

באמצעות מטרפה טורפים את כל החומרים יחד עד שהם נראית כמו חמאה מומסת.


יש לכם תחליב! מזל טוב

עכשיו יוצקים את התחליב שלנו על החומרים היבשים


ומערבבים היטב עד לקבלת בצק דביק ואחיד.
מוסיפים בהדרגה את חצי כוס הקמח שהשארנו בצד, יכול שתצטרכו פחות מחצי כוס, יכול להיות שבדיוק ויכול להיות שיותר. הוסיפו בהדרגה עד שהבצק יהיה נעים ונוח, ודביק ממש מעט. לשים במשך כמה דקות והוא צריך להיראות ככה:

מחלקים את הבצק ל4 חלקים, כל חתיכה מרדדים היטב על נייר אפייה מקומח עד שהבצק דק דק. חשוב לקמח את הבצק והמערוך מכל הכיוונים כדי שהוא לא ידבק לנו.



מערבבים את חומרים הציפוי (הכמות שציינתי למעלה מתאימה לרבע מכמות הבצק, אז אם אתם בוחרים ציפוי אחד לכל הבצק, פשוט הכפילו ב4)
מורחים את הבצק בחומרי הציפוי בצורה הבאה:

ציפוי שמן זית וזעתר:
מרדדים את הבצק, מורחים בשמן זית, מפזרים זעתר ולאחר מכן עוברים עם המברשת על הבצק כדי למרוח את הזעתר והשמן בצורה אחידה כדי שהוא יידבק טוב טוב. באמצעות חותכן פיצה או סכין חותכים לצורה הרצויה.


ציפוי פפריקה ושום או תיבול איטלקי עושים בצורה הבאה:
מערבבים בצלוחית את כל חומרי התיבול, מברישים את הבצק בציפוי באמצעות מברשת, וחותכים לצורה הרצויה.


מסדרים את הקרקרים בתבנית מרופדת בנייר אפייה,
אנחנו אוהבים את הקרקרים שלנו בכל הצורות והגדלים

 טיפ קטן ומגניב: אני הכי אהבתי את הקרקרים בלי תיבול, רק עם תוספת מלח למעלה. איך מפזרים מלח על הבצק בלי שהוא יתפזר לאחר האפייה? מפזרים מלח על הבצק בשכבה אחידה (עדיף גס, ולא יותר מדיי) לאחר הפיזור, מעבירים על הבצק רידוד או שניים, והמלח נדחף לבצק, ואז הוא לא ייפול לאחר האפייה.

אופים בתנור שחומם מראש ל180 מעלות. זמן האפייה הוא בערך 10-15 דק', תלוי במידת הפריכות שאתם אוהבים. אפשר לאפות אותם יותר עד שהם ממש פריכים ושחומים, זה עניין של טעם.



אוכלים את הקרקרים בתאבון רב, ואם נשאר משהו, שומרים בקופסא אטומה.


מומלץ לאכול את הקרקרים עם מטבל גבינה או כל מטבל אחר. יש לכם הצעות למטבלים? כתבו לי בתגובות. לא היה לי זמן להכין ואשמח לרעיונות...

בקיצור ולעניין: 

מערבבים בקערה חומרים יבשים: קמחים (חוץ מחצי כוס הקמח הנוספת), שיבולת שועל, סובין ונבט חיטה. בקערה נפרדת טורפים לפי הסדר סודה,מלח,חומץ ושמן עד לקבלת תערובת סמיכה. יוצקים את הנוזלים על החומרים היבשים. לשים במשך כמה דקות עד לקבלת בצק דביק. מוסיפים בהדרגה את הקמח הנוסף עד שהבצק נעשה נוח וגמיש. מחלקים את הבצק ל4 חלקים. מרדדים כל חלק לעובי הרצוי. אם מצפים-מערבבים את חומרי הציפוי ומורחים בשכבה אחידה על הבצק.חותכים למלבנים\ריבועים. אופים בתנור שחומם מראש ל180 מעלות 10-15 דק' עד שהקרקרים זהובים ופריכים. 

הערות ושדרוגים:
  • אין לכם משקה סודה? אפשר להשתמש במים רותחים (ככה אמא עושה), או לערבב אבקת סודה עם מים קרים (אני מניחה שחצי כפית סודה תעשה את העבודה)
  • לא אוהבים תיבול? וותרו והכינו את הקרקרים רק עם מלח, יוצא מצויין
  • אם אין קמח כפרי, אפשר להחליף בקמח מלא, ובהחלט אפשר להשתמש רק בקמח לבן.
  • קמח התירס נותן אקסטרא קרנצ'יות לקרקרים. אם אין, אפשר להחליף בסולת.
  • אפשר להוסיף לקרקרים גבינה קשה כמו פרמזן או פיקורינו, זה אמנם הופך אותם לקצת יותר יוקרתיים, אבל זה טעים יאמי יאמ.
  • כמו שכבר ציינתי, לסוג החומץ אין חשיבות. זה יכול להיות החומץ הכי פשוט, או מיץ לימון, אבל חומציות חובה במתכון הזה. רק לא להשתמש בחומץ בלסמי או חומץ בן יין אדום.
בתאבון

תחזיקו לי אצבעות שאקבל מה שאני רוצה? :)

13 כבר הגיבו:

מגי גליקר אמר/ה...

ראשית רציתי לאמר לך שהקרקרים נראים נפלא, אני אוהבת קרקרים מסוג זה ושנית - ככה בלוג אוכל צריך להיות, משכיל כך שאין חפירות, הכל בסדר ושלישית - צילומים נפלאים.

מגי

Taltul אמר/ה...

תודה רבה! איזו מחמאה
כיף לראות אותך פה, אני מתה על הבלוג שלך

Winnie אמר/ה...

איפה מזמינים?
לא מצאתי את כפתור ההזמנות ואני רוצה בדחיפות כמה חבילות קרקרים!
הם פשוט ניראים נהדר, הבעייה היא שהם גם מסוכנים.
מתהההההההה על קרקרים כאלה

Taltul אמר/ה...

חחח וויני כמה לרשום בהזמנה D:
הם באמת מסוכנים, מזל שיש מי שיאכל, אלה עם המלח הכי ממכרים אכלתי את כולם לבד אם אני לא טועה :O

LiHi =] אמר/ה...

מממ נראה מצויין!
יהודית פלדמן בטוח הייתה גאה! =] כימאית לתפארת חחח

אני יודעת מה את רוצה לקבל - ואני בטוחה שתקבלי את זה!! מחזיקה לך אצבעות..

אני הולכת להכין את הכעכים שפירסמת לפני פסח! =]

Taltul אמר/ה...

חח את חושבת שהיא הייתה גאה? בי??

תודה מקסימה, אני ממש מקווה

בהצלחה עם הכעכים תגידי לי איך יצא!

אנונימי אמר/ה...

מעניין מאוד הטקסט שמלווה את המתכון, מאוד נהניתי לקרוא וללמוד. ניסיתי את כל סוגי התיבול והקרקרים יצאו מעולים. תודה!

מירי אמר/ה...

הי טלטול!
יש לך בלוג מדהים!!
מה אפשר לשים במקום נבט חיטה וסובין חיטה?

טל אמר/ה...

היי מירי
אפשר פשוט להשמיט או לשים קמח מלא באותה כמות

אנונימי אמר/ה...

היי מחר בע"ה אני אקנה הכל ואכין כי זה נראה סוף הדרך
את הקמח הכפרי אני יכולה להמיר בקמח 70%?
ואני רוצה להכפיל כמות אז אפשר לשים נגיד 2 תבניות בתנור ולאפות על טורבו?
בחיים לא אפיתי על טורבו אבל את בטח יודעת אם אפשר..

טל אמר/ה...

סליחה על העיכוב בתגובה, אפשר להמיר בקמח מלא אין בעיה.
ואין בעיה לאפות בטורבו!
בהצלחה

אנונימי אמר/ה...

הכנתי כמה וכמה פעמים ויצא פשוט מושלם.

שמחה דסה אמר/ה...

החלפתי את כל הקמח במתכון לקמח כוסמין והוספתי זעתר ומרעננים לבצק. יצא משגע

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים