-->
טוען...

יום ראשון, יוני 05, 2011

שבועות חלק א'-רביולי גבינות ביתי

הנה הוא בא עלינו לטובה, אחד החגים האהובים עליי באמת (ותכלס,אין הרבה כאלה)-שבועות.

חג שכולו גבינות מסריחות! אהאהא איזה כיף.

תכלס, אנחנו היהודים, רק צריכים תירוץ קטן לאכול, ואין לנו בעיה לנפח את זה למימדי על.
איך הפכנו את סיפור קבלת התורה להפנינג גבינות ומוצרי חלב ענקי שבמשך חודשים לפני שבועות כבר ניתן לראות עוגת גבינה עם פירות יער בכל פינת רחוב, לעולם לא אבין.

אבל אני לא מכחישה שאני שותפה נאמנה לחגיגות החלב כל שנה ושנה!

כדי לפתוח את חגיגות החלב, אני מביאה בפניכם מאכל טעים במיוחד-פסטה. אבל לא סתם. פסטה ביתית,טרייה,עשירה וממולאת בגבינות.

בואו נתחיל כי יש הרבה עבודה.

איזה גאונים האיטלקיים האלה?
בוא ניקח בצק, נדחוף בפנים גבינה, נרתיח את זה ונזרוק את זה לרוטב.
פשוט גאונים.

רביולי. כיסוני בצק פסטה קטנים ממולאים במגוון מליות ומבושלים במים רותים עד שהם צפים,רכים ושמנמנים. מיד הם נזרקים לרוטב (שבד"כ מחמיא למלית ולא מאפיל עליה). זה כל כך טעים...

לכבוד שבועות בחרתי להכין רביולי ביתי מבצק מנוקד באורגנו במלית ריקוטה-פרמזן.
השילוב בין ריקוטה לפרמזן הוא בעיניי אלוהי. הריקוטה כשלעצמה מותירה מעט יובש על הלשון כאשר אוכלים אותה. בשילוב עם פרמזן המלוחה-חריפה, מתקבל מרקם מושלם שמחליק על הלשון בקלילות רבה.

אני מתה על פסטה. האוכל האיטלקי הוא האהוב עליי ביותר! אחד התענוגות הכי גדולים בעיניי הוא להכין פסטה טרייה בבית.

נכון זה דורש השקעה, אבל זה כל כך שווה את זה...

ויש לי ווידוי קטן. מאז שפתחתי את הבלוג, שרירי הידיים שלי ממש התפתחו. מסתבר שלבלות הרבה במטבח דווקא משיג עבורי את התוצאה ההפוכה מהצפוי :)

רביולי אורגנו במלית ריקוטה ופרמזן
מבוסס על מתכון פסטה מהספר של בת' איילון עם שינויים והתאמות שלי
בערך 6 מנות

מרכיבים:

בצק:
3 כוסות קמח לבן
2 ביצים
4 כפות מים
חצי כפית מלח
כפית גדושה אורגנו מיובש
כף שמן זית

מלית:
100 גרם ריקוטה מלוחה
30 גרם פרמזן מגוררת
מעט פלפל שחור
מעט אורגנו מיובש


אוקיי. אז לא צריך להיבהל. זה באמת לא מסובך.
מתחילים בלערום ערימה של קמח, ליצור בתוכה גומה,ובתוך הגומה מניחים את הנוזלים.
אז זה יפה מאוד בתאוריה, אבל אני רוצה להגיד לכם שבפעם הראשונה שהכנתי פסטה ועשיתי זאת לפי הספר במדוייק, הביצים פשוט החליקו מתוך גומת הקמח המקסימה, ופפווישט החליקו ונחתו על הרצפה (נשבעת לכם ששמעתי פווישט!זה הצליל המדויק)

כדי למנוע מהביצים להחליק, קחו קערה רחבה ועמוקה,צרו בתוכה את הקמח ושאר המרכיבים,ככה אין לביצים לאן להחליק.


מתחילים להפיל מעט מהקמח, כל פעם קצת לתוך תערובת הנוזלים, וממוללים את הקמח יחד עם הנוזלים בעדינות, כדי ליצור פירורי בצק קטנים


ממשיכים למולל עד שמרגישים שהנוזלים נספגים בקמח,ונעשים יותר ויותר פירורים

פעם קראתי פוסט על הכנת פסטה בבית. מישהו דייק ואמר שהשלב הזה בהכנת הבצק נראה כמו קוסקוס.


הוא צודק.

עכשיו מתחיל החלק המעייף. כשכל הנוזלים נספגים בקמח ומתקבלים גושים גדולים ופירורים, צריך להתחיל ללוש.
בצק פסטה הוא בצק קשה וגמיש. הוא דורש לישה ארוכה. פה אין מה לפחד מללוש יותר מדיי, זאת החכמה בעצם.
לישה של לפחות 10 דקות, לעזור לרשת הגלוטן להתפרש בבצק, ולייצר בצק גמיש וקשה יחסית.

מומלץ להשתמש בשורש כף היד, תוך כדי הפעלת כח ואיסוף הבצק כל פעם מחדש.

בהתחלה זה נראה כאילו זה לא הולך להסתדר. אני יודעת שזה קצת מעייף, אבל לא להתייאש. לאט לאט תרגישו איך הבצק מתמסר לכם בין הידיים וממש כיף ללוש אותו.

עכשיו החמודי שלנו צריך לנוח.ולמה? בצק פסטה צריך להימתח בלי להיקרע. אם תמתחו אותו עכשיו בלי מנוחה, הוא יהיה גמיש,אבל ייקרע בקלות.
ככה הבצק נראה לפני מנוחה:


לאחר מנוחה של 24 שעות  במקרר הבצק לא ייקרע. (אלא אם ממש תתאמצו...)
אגב, אפשר לתת לו לנוח גם שעה שעתיים. כמה שיותר יותר טוב.

לאחר הקירור, מוציאים את הבצק לטמפרטורת החדר כדי שלא יהיה קשה לעבוד איתו.
מחלקים אותו לשלושה חלקים ודופקים קצת כל חלק באמצעות המערוך.
מרדדים על משטח מקומח לעלה הכי דק שאפשר-אבל לא שקוף.


מחלקים את הבצק לשני חצאים שווים. חצי אחד מברישים במים.


מערבבים את כל חומרי המלית. שימו לב שהריקוטה והפרמזן מלוחות לכן אין צורך להמליח בנוסף.

 באמצעות כפית יוצרים תלוליות קטנות של מלית על הבצק שהרטבנו. זכרו, רביולי טוב הוא רביולי ממולא במידה. לא צריך להפציץ במילוי.

סוגרים את העלה השני ומהדקים. אם שכחתם להרטיב את הבצק לפני הנחת הגבינה, לא נורא. הרטיבו את העלה השני וכסו את הגבינה.

באמצעות חותכן פיצה,חלק או משונן מה שבא לכם, חותכים מסביב לגבינה (לא קרוב מידיי) לריבועים.
כן,אפשר גם עם סכין.



אם לא מבשלים את הרביולי מייד, מקמחים אותם מעט ומאכסנים בקופסא מרופדת בניירות פרגמנט. האת הרבילוי שומרים בשכבות, כשבין שכבה לשכבה מפריד נייר פרגמנט כדי שלא ידבקו.ניתן להקפיא באותו מצב.


בישול: כמו פסטה. מרתיחים מים ומוסיפים מלח.משליכים בעדינות את הרביולי למים הרותחים, וכשהם צפים-זה מוכן.
בזמן שהרביולי מתבשלים מכינים את הרוטב. ידוע שהרוטב מחכה לפסטה ואף פעם לא להיפך...


מוציאים את הרביולי מהמים הרותחים ישירות לרוטב ל2 דקות. וזהו. מוכן!

מגישים עם מעט פרמזן מגוררת
אגב אני בחרתי להגיש את הרביולי עם רוטב קליל -אל-אוליו, מבוסס על שמן זית, שום ועשבי תיבול לפי הטעם. ממש פשוט.
מומלץ גם להגיש עם רוטב עגבניות אדום ועשיר בעשבי תיבול ושום.


בקיצור ולעניין:
בקערה מערבבים את כל חומרי המלית.מניחים בצד.
בקערה אחרת מניחים קמח בערימה,ויוצרים במרכז הערימה גומה. בתוך הגומה שמים את שאר המרכיבים של הבצק. ממוללים את הקמח יחד עם הנוזלים עד לקבלת פירורי בצק. כשכל הנוזלים נספגו בקמח,לשים את הבצק 10 דקות עד לקבלת בצק חלק וגמיש. נותנים לבצק לנוח לפחות שעה שעתיים במקרר, מומלץ לתת לו לנוח למשך יממה.
לאחר המנוחה מביאים את הבצק לטמפרטורת החדר. מחלקים את הבצק לשלושה חלקים. כל חלק מרדדים לעלה דק ככל האפשר-לא שקוף. מחלקים כל עלה לשני חלקים שווים. חלק אחד מרטיבים, ויוצרים עליו תלוליות קטנות
 של המלית. סוגרים באמצעות העלה השני ומהדקים היטב. חותכים מסביב לגבינה-לא קרוב מדיי, לריבועים באמצעות חותכן פיצה או סכין.מבשלים במים שהורתחו עם מעט מלח. כשהרביולי צפים-הם מוכנים. מגישים עם רוטב לפי הטעם.


הערות ושדרוגים:
  • לא חובה להוסיף אורגנו לבצק, אפשר להשתמש בכל עשב תיבול אחר, טרי או יבש, או לוותר.
  • אם לא בא לכם מלית גבינה ניתן להחליף בכל מלית אחרת כמו בטטה, פטריות דלעת ועוד.
  • במקום פרמזן אפשר להשתמש בכל גבינה חריפה אחרת כמו פיקורינו,קצ'קבל, צ'דר ועוד.
  • אחסון בקופסא אטומה במקרר או במקפיא כשהרביולי מקומחים במעט קמח או סולת ומפרדים בנייר פרגמנט
  • במקום רביולי אפשר לרדד את הבצק דק, לגלגל על מערוך, לשחרר את המערוך ולחתוך לאטריות דקות ולבשל באותו אופן.
בתאבון,חג שמח, ומחר עוגה :)


13 כבר הגיבו:

אריאלה פיקסלר אלון אמר/ה...

אלופה!
אלופה!!
א ל ו פ ה !!!
פוסט פשוט מרהיב.
זהו, אם חשבתי להתחמק מפסטה טרייה בחג שמתרגש עלינו לטובה, זה נגמר.
היום אלך לרכוש לי קמח ייעודי לפסטה (אחרת אבא שלי עם שורשיו האיטלקיים יתהפך בקברו).
תודה אהובה, איזו השראה....
חיבוק גדול.

Taltul אמר/ה...

בוקר טוב אריאלה!
כיף שאת פה...

ואני מניחה שאת צודקת לגבי קמח ייעודי לפסטה. אבל חשוב שהקוראים יידעו שאפשר גם בלי :)

תודה ושיהיה חג שמח ולבן לך ולכל בני ביתך!

אגב,הייתי מתה לשורשים איטלקיים P:

Winnie אמר/ה...

הרביולי ניראים טובים מאד!
אבל להכין בבית זה לא בשבילי. מעדיפה להתעסק בבצקי חלות :)
זה אומר שאת יכולה לשלוח לי מנה :)!

ענבל אמר/ה...

וואווווו את כזאת מהממת! חחחח הפוסטים שלך ככ בצק אלימים וזה מגניב כי בצק אלים שולט :)
בכל אופן, אני מתחלחלת מהמחשבה על ללוש בצק במשך 10 דק'!!!
נכון שאפשר לעשות את זה גם במיקסר? :(
וזה באמת נראה מעולה, האתר שלך הולך ומשתבח מפוסט לפוסט וכבר רכשת לך (לפחות) מעריצה אחת (שזו אני, אם זה לא ברור <:)!

Taltul אמר/ה...

תודה וויני מנה בתמורה לקיפוד שלך :)

וענבל תודה רבה...
ברור שאפשר במיקסר...
אבל ללוש בצק במשך כל הרבה זמן זה אחלה ספורט, אז לשיקולך :)

שמרית אמר/ה...

אם בעלולי רואה את זה הלך עליי...חחחח הוא כל הזמן מבקש שאכין לו ואני מתחמקת...

נראה מעולה וממש פשוט :)))

אנונימי אמר/ה...

היי..הייתי מעוניינת במתכון המדויק של ברוטב כפי שהוא נראה בתמונה...תודה !

Taltul אמר/ה...

היי אנונימית,
הרוטב במתכון הוא אלתור אבל אני אגיד לך מה עשיתי

מחממים שמן זית במחבת עם שן שום מעוכה או קצת שום גבישי. מוסיפים עשבי תיבול טריים או מיובשים: אורגנו,בזיליקום,טימין,צ'ילי,פלפל שחור גרוס ומלח גס. מוסיפים את הרביולי לרוטב ונותנים להם להתבשל יחד שתיים שלוש דקות, לא יותר. הם צריכים להיות מזוגגים יפה בשמן ועשבי תיבול.
אם את רוצה להסמיך קצת את הרוטב הוסיפי מעט ממי הבישול של הפסטה.

בתאבון :)

אורנה אמר/ה...

תודה רבה לך ... :)

ענבל אמר/ה...

טוב אז חזרתי לדווח איך זה, זתומרת הכנתי את זה לפנ יאיזה חודשיים אבל נזכרתי רק עכשיו:)
אז בקיצור, הבצק ממש נוח ומפיץ ריח נפלאאאאאאאאאא
לא היה לי הרבה ציפיות מהמלית אבל בכ"ז הכנתי אותה בגלל שאף פעם לא התנסתי בהכנת רביולי ולא ידעתי מה לשים במקום.
בקיצור, יצא מושלם!!!
הייתי בטוחה שזה יהיה ממש קשה והטעם בכלל לא השתלם אבל הוא השתלם ביג טייםםםםםם
אמא הכינה רוטב בטטה ושמנת וזה משתלב מזה טוב, למרות שזה לא נשמע ככה
באמת!
אז בקיצור תודה רבה על מתכון נפלא שאני עוד אחזור להכין במליות שונות ומשונות, ועל הכוונת- תרד וריקוטה!
ואני ממליצה לכולם- מעולה מעולה מעולההההההההההההה

Taltul אמר/ה...

ענבל איזה כיף לי לשמוע! יש תמונות???
כל הכבוד, שמחה שהצלחת ואהבת.
רוטב שמנת ובטטה זה נחמד! אני באופן אישי מעדיפה עגבניות, אבל זה בהחלט לא רע, ניסיתי.
ולגבי המלית-היא מורכבת אמנם ממעט מרכיבים,אבל הם איכותיים ולכן היא כל כך טעימה למרות פשטותה, ואני לא יכולתי להתאפק ואכלתי חלק ניכר ממנה בכפית.
ריקוטה ותרד-אלוהי.
ותודה,תמיד כיף לשמוע סיפורי הצלחה...☺

אנונימי אמר/ה...

הי לך! איזה כיף שמצאתי את האתר הזה, עכשיו נתת לי אחלה רעיןן לארוחת ערב! שתי שאלות לי: האם אפשר לשמור את הרביולי הלא מבושל במקרר במשך יום או יומיים ורק אז לבשל אותו, או שהוא יתייבש? או אולי לחילופין הבצק הלא אפוי ירטב מהמלית במהלך השהייה במקרר ואז זה גם יהיה מגעיל? אני פשוט מעדיפה להכין את הרביולי יום לפני, לשים במקרר בנייר פרגמנט ולמחרת פשוט להשליך אותו הישר לסיר מים רותחים!
שאלה שניה וסליחה אם היא טפשית: אם אני לשה את הבצק הזה במיקסר, האם בוו לישה או וו גיטרה? ממש תודה לך.. רויטל.

טל אמר/ה...

הי רויטל
אפשר לשמור את הרביולי במקרר, רצוי לסדר אותם בשכבות שלא ממש ייגעו אחד בשני בקופסא אטומה בין ניירות פרגמנט כדי שלא ידבקו- מחזיק שבוע, וכמובן אפשר גם להקפיא ואז ישר מהמקפיא לזרוק אותם למים הרותחים.
לגבי הלישה שאלה ממש לא טיפשית, אני חושבת שכדאי להשתמש בוו לישה, אם כי אני הכנתי את הפסטה ידנית אז אני לא בטוחה. בהצלחה ואשמח לשמוע איך יצא!

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים