-->

יום ראשון, יולי 17, 2011

נוסטלגיה בריבוע- ריבועי ריבה ופירורים עם טוויסט

ריבועי ריבה ופירורים. ספק עוגה, ספק עוגיות. המציאו לזה אחלה שם-חיתוכיות.
זה כזה שנות ה80...


אין דבר שיותר מזכיר לי בית מהמאפה הזה. שכבות בצק פריך, מעל ריבה וטובה,ומעל הכל פירורי בצק פריכים וטעימים.
מה יכול להיות יותר טוב מזה?



כשהסבתות היקרות לנו מכל, נהגו להכין חיתוכיות ריבה, הן קרוב לוודאי השתמשו במרגרינה. יש כאלה שהשתמשו בריבה קנויה. אצל הסבתא המרוקאית שלי לא היה דבר כזה לקנות ריבה, והיו 1000 ו-1 סוגים של ריבות ביתיות במקרר, מ-תות שדה ומשמש ועד לחצילונים וגזר גמדי.אמנם היא השתמשה במרגרינה, אבל לפחות היא פיצתה על כך בריבה טובה.
אמא שלי ממשיכה את המסורת, ומנצלת כל פרי טרי ורענן או קמוט ועייף והופכת אותם לריבות וקונפיטורות מופלאות, אבל בניגוד לסבתא לא מכניסה מרגרינה הביתה כבר מלאנתלפים שנים.
תמיד תמיד יש אצלנו ריבות מיוחדות. בין אם זה משמש או דובדבן, ריבות מעורבות, גם חצילים וגזר והמככבת מכל-ריבת ענבים.
ריבת ענבים של אמא תמיד מזכירה לי את הילדות. פרוסה של לחם אחיד, מרוחה בשכבה נדיבה של חמאת בוטנים ביתית וקראנ'צית, ומעל ריבת ענבים ענברית יפהפייה.
מה ילד צריך יותר מזה כדי לגדול מאושר?

לא יעזור כלום. קונפיטורת משמש ביתית היא האהובה עליי ביותר. צבע כתום עז, ניגוד מושלם בין חמיצות למתיקות, ומרקם מעולה.
בחרתי הפעם להכין מתכון נוסטלגי במיוחד, עם קונפיטורת משמש חמצמצה וטוויסט מעניין בפירורים.כמובן שלא נעשה כאן שימוש במרגרינה,למען הבריאות. עם כל הכבוד למתכונים של פעם, היום אנחנו קצת יותר חכמים.

לא חובה להכין ריבה בבית, למרות שזה נחמד. בנוסף אני בספק אם קל למצוא היום משמשים להכנת ריבה, וניתן למצוא בסופרים אחלה קונפיטורות באיכות לא רעה בכלל.

אז נתחיל?

ריבועי ריבה ופירורים
עפ"י מתכון שלי
כ-30 ריבועים






מרכיבים:

בצק פריך:
2 כוסות קמח לבן
100 גר' חמאה רכה חתוכה לקוביות
2 כפות סוכר לבן
1 ביצה
1 כפית משחת וניל/ כף תמצית וניל

פירורי בצק:
3/4 כוס קמח לבן
3 כפות שמן
2 כפות אבקת נוגט
2 כפות סוכר חום

מילוי:
3/4 כוס קונפיטורת משמש


אופן ההכנה:


מתחילים בהכנת הבצק.
מניחים בקערה חמאה רכה, קמח וסוכר.






באמצעות האצבעות (או מעבד המזון) מפוררים את החמאה יחד עם הקמח והסוכר. חשוב לוודא כי לא נשארים גושים של חמאה, והיא מוטמעת היטב בקמח יחד עם הסוכר.




מפוררים ומפוררים עד כלות! או לפחות עד לקבלת פירורים דמויי קוסקוס...




מוסיפים ביצה ומחית וניל או תמצית וניל




ומעבדים בקלילות תוך כדי לישה עדינה שלא רוצחת בצקים פריכים עד לקבלת כדור בצק שמנמן וחמוד. הבצק צריך להיות חמוד וידידותי.
אם הוא לא נחמד ומנסה ללוש אתכם בחזרה, סימן ש...פספסתם איזה שלב.

ועכשיו ברצינות, מהדקים את הפירורים לגוש אחיד ומהודק, כמעט ללא לישה, יותר בתנועות הידוק. כבר ציינתי בכל פוסט עם בצק פריך שחשוב ללוש כמה שפחות כדי לשמור על הפריכות ולא לקבל בצק קשה.




ככה בצק פריך צריך להיראות. נשבעת!


עכשיו כי הוא היה כל כך נחמד שולחים אותו למנוחה במקרר של 45 דקות עד שעה. אפשר גם יותר.


בינתיים מכינים את שכבת הפירורים-וזה ממש מסובך.
לפני הסיבוך, נכון הבטחתי טוויסט? אז הנה הוא.
אם עיינתם ברפרוף קל על רשימת המרכיבים ולא שמתם לב למשהו מעניין-הרשו לי לצקצק בלשוני. אני מבקשת שפעם הבאה לפני שאני מואשמת בחוסר טוויסטיות אתם תקראו את רשימת המרכיבים בעיון רב!
מתערבת אתכם שבשנות ה-80 אף סבתא לא שמה אבקת נוגט וסוכר חום בפירורי הבצק שלה.
אז הנה לכם! טוויסט!


ועכשיו לסיבוך המסובך ביותר שנתקלתם בו אי פעם-
בקערה מערבבים את כל מרכיבי הפירורים עד לקבלת , אממ...פירורים. :|




הו הטירוף!




הפירורים האלה ממש טעימים ככה כמו שהם.
אפשר לאפות אותם בלי שום קשר למאפה הנ"ל ולהגיש בתוספת לגלידה, או כקראמבל מעל פירות חמצמצים, או כקינוח שכבות עם קצפת ושוקולד בכלים אישיים. או כשכבה נימוחה מעל ריבועי ריבה נוסטלגיים


טוב. עברה שעה, הכלים נשטפו, ובצקי שלנו נשלף מהמקרר לאחר תנומה.
תגידו לו יפה שלום, כי הילדות שלו מסתיימת כעת.


משטחים את הבצק באמצעות כריות כף היד בתבנית מלבנית מרובדת בנייר אפייה. אפשר גם לרדד, אבל אין לנו כח להוציא את המערוך מהארון נכון??




יש להקפיד על שכבה אחידה בעובי של כ2 ס"מ. אם קשה לכם להחליט אם זה מספיק דק או לא, מומלץ לרדד כדי למנוע טעויות.
מורחים את הריבה הטובה שבחרנו, אפשר גם יותר מ-3/4 כוס...אפילו מומלץ.




גם כאן חשוב להקפיד על שכבה אחידה. אם יש גושים גדולים של פרי בריבה, מומלץ להוסיף עוד ולא להשאיר חלקים ריקים.אם היא קשה או לא נמרחת טוב ניתן לחמם אותה קצת במיקרוגל עם מעט מים.
מעל הריבה מפזרים את הפירורים בשכבה אחידה גם כן, ומהדקים מעט.






אופים את החיתוכיות בתנור שחומם מראש ל175 מעלות 20-25 דקות עד שהפירורים מזהיבים והמאפה יציב. כן והריבה גם קצת מבעבעת...




מקררים וחותכים לריבועים יפים.
אפשר לומר שאלו חיתוכיות חתיכיות...




זה כל הסיפור. נוסטלגייה חגיגית ומרשימה בדקה וחצי הכנה.






בקיצור ולעניין:
מניחים בקערה חמאה רכה,קמח וסוכר, ובאמצעות האצבעות מפוררים היטב את החמאה והקמח עד לקבלת פירורים דקים ואחידים,ושכל החמאה והקמח עורבבו היטב ולא נשארו גושים של חמאה. מוסיפים את הביצה והווניל ומעבדים קצרות עד לקבלת גוש בצק אחיד. נותנים לבצק לנוח לפחות שעה במקרר.
בינתיים בקערה אחרת מפוררים באמצעות האצבעות את כל מרכיבי הפירורים עד לקבלת תערובת פירורית אחידה.
לאחר מנוחה של שעה מוציאים את הבצק ומשטחים בתבנית מלבנית בשכבה דקה ואחידה. מורחים מעל את הריבה,ומפזרים את הפירורים. אופים בתנור שחומם מראש ל175 מעלות 20-25 דקות, עד שהפרורים זהובים.
מקררים, חותכים לריבועים,ונהנים!




הערות ושדרוגים:

  • ניתן להשתמש בכל ריבה או קונפיטורה ביתית או קנויה לפי טעמכם.
  • אם אין אבקת נוגט החליפו באותה כמו של אבקת שוקולית, או בכף קמח.
  • במקום פירורי הבצק שהצעתי ניתן להשתמש בפירורי בצק מהמתכון הזה
  • אפשר להחליף חצי מכוס הקמח בבצק הפריך בחצי כוס אגוזים טחונים מכל סוג




בתאבון...


15 כבר הגיבו:

Winnie אמר/ה...

אני מתהההההההההההה על המתכונים הנוסטלגים אלה.
בשבילי עם ריבה אדומה בבקשה :)
אין לי שום בעיה לחסל חצי תבנית בבת אחת.

שמרית אמר/ה...

אוהבת נוסטלגיה!
החיתוכיות נראות נהדר, אהבתי את הטוויסט במתכון :))
שאפו!

בישול בזול אמר/ה...

איזה טלפתיה! הכנתי בצק אתמול ובדיוק באתי להכין ממנו ריבועי ריבה ברגע זה ממש. בררר.

חוץ מזה 2 דברים.
1. הן נראות מעולה, ואני מתה על הפרצופי בצק שלך :))
2. את לא באמת יכולה לדבר ככה על ריבת משמש ביתית בלי להביא מתכון. את מבינה שזה פשוט לא מוסרי, נכון?

Taltul אמר/ה...

תודה לכולן!
כיף לי שאתן פה...

וויני גם אני אוהבת עם ריבה אדומה! יאמי (ממש מפתיע ששתינו אוהבות)

תודה שמרית! ♥

ובישול בזול,איזה קטע עם הבצק!
אני רוצה לראות! תצלמי ותכתבי פוסט ונהיה מגניבות עם הריבועי ריבה הנוסטלגיים אך עם זאת עדכניים שלנו

ובקשר לשני דברים:
1. אני משתדלת להפיח חיים בבצקים שלי מדי פעם כי הם לפעמים כל כך חמודים שלא ייתכן שמדובר בסתם גושי בצק. יש להם נשמה!
2. אז ככה, את צודקת לגמרי בקשר לריבה, ושאלתי את אמא שהיא המומחית הראשית והיא מאד התקשתה לענות לי כי כבר שנים על גבי שנים היא רוקחת ריבות לפי מראית עין.
היחס הוא על כל 1 ק"ג פרי 800 גר' סוכר. לדעתי אפשר להפחית.
חוצים את המשמשים ומכסים אותם בסוכר. משהים כמה דקות ואז מתחילים לערבב,משאירים את זה ככה תוך כדי ערבוב עד שהמשמשים מגירים נוזלים והסוכר נמס (לא חובה שהוא יימס לחלוטין)
מביאים את כל הכבודה לרתיחה, ומנמיכים את האש. מבשלים עד להסמכה.

אם יש שאלות...you know

מור אמר/ה...

נוגט בפירורי הבצק? אהבתי, אהבתי!
בתור אדם שלא מתחבר לריבה (אחת מיותר מדי מוזרויות אוכל), אני לגמרי יכולה לדמיין את החיתוכיות האלה ממולאות שוקולד. זה בסדר, נכון?
בצקי החייכן שלך חמוד לאללה. היה לי קצת עצוב כשהוא נאלץ להיפרד מהילדות שלו בכזו פתאומיות (ומחייו בעצם, לא? זה היה כה אכזרי מצדך לשטח אותו ככה!).
אה, ואני יודעת שאני חייבת לך תשובה במייל, אבל אני כל כך עייפה (מי קם בשש וחצי בבוקר כדי לחתוך בראוניז? א-נ-י) וזה ארוך מדי בשביל עכשיו. אז מחר. מבטיחה.

Taltul אמר/ה...

לחתוך בראוניז זה חשוב מאד! אסור לזלזל בחשיבות הדבר ועוד יותר מזה-אסור לקום אחרי 6 וחצי כדי לחתוך אותן.

בכל מקרה, בטח שאפשר עם שוקולד במקום ריבה, וכבר כמה זמן שמתבשל לי מתכון של משהו בסגנון...

ובקשר לבצקי, הוא כבר הבין שאלה החיים וזה סופו של כל בצק!

אסנת אמר/ה...

מושלם!
מחזיקה בפריזר, טעים ברמות!

elin rozen אמר/ה...

היי,אני רוצה להכין את המתכון הזה, רציתי לשאול אם אפשר מקמח מלא? סבתא של חברה שלי מכינה כאלה אבל הבצק אצלה כהה משום מה,(ועדיין ממש טעים) לא הצלחתי לזהות אם זה כי היא שמה סוכר חום או כי הקמח מלא... ואין לי אפשרות לברר כרגע. והבלוג שלך פשוט מקסים (:

Taltul אמר/ה...

היי אלין, לא יודעת למה הבצק כהה וכמה זה משפיע על הטעם, אבל אני מניחה שאפשר להשתמש בסוכר חום ולהחליף חצי מכמות הקמח הלבן בקמח מלא וזה ייצא נהדר, אם כי פחות מתוק, כי סוכר חום פחות מתוק מסוכר לבן.
לא ניסיתי, אבל לא נראה לי שתהיה בעיה
אשמח לשמוע איך יצא!

vanilachip אמר/ה...

הכנתי את החיתוכיות עם חצי מהכמות של הבצק מקמח מלא. החיתוכיות יצאו מאוד טעימות ונחתכו בצורה ממש מקצועית. אבל,רציתי לשאול, הבצק יצא טיפונת יבש, כנראה לאור ההמרה לקמח מלא, האם כדאי להוסיף לו יותר נוזלים כשממירים? ומה ניתן להוסיף? אגב, לתערובת הפירורים הזדקקתי לכ-5 כפות שמן ולא 3 ע"מ שייצאו פירורים (לא השתמשתי בנוגט אז אולי פה טמון ההבדל?)
בכל אופן תודה- יצאו אחלה חיתוכיות!

טל אמר/ה...

הי ונילה,
שמחה מאד לשמוע :)
בכל מקרה, יכול להיות שזה בגלל ההמרה אני לא רואה סיבה אחרת. צריך לנסות להרגיש את זה לפני האפייה המרקם של הבצק צריך להיראות כמו בצילומים נח ומעט מבריק. אם הוא פירורי ונראה קצת יבשושי לפני האפייה אפשר להוסיף כף מים ללוש מעט ולהוסיף עוד במידת הצורך אבל-חשוב מאד- לא ללוש הרבה כדי לא לפגוע במרקם הבצק. ידוע שקמח מלא "שותה" נוזלים ולכן לדעתי זה קרה.
לגבי הפירורי- כמובן, אבקת נוגט מבוססת על אגוזים שהם מרכיב מאד שומני ולכן היית צריכה להוסיף עוד שתי כפות שמן אבל זה בסדר גמור.

vanilachip אמר/ה...

תודה רבה על ההתייחסות המהירה!
לא חשבתי פשוט להוסיף טיפה מים :)
מתכננת להכין עוד תבנית ממש בקרוב!

אנונימי אמר/ה...

היי,
אני חדשה בבלוג- כבר הכנתי כמה וכמה דברים שיצאו נפלא! אז תודה! :)
אם כבר רשמת כ"כ יפה על ריבות וקונפיטורות :) , אני צריכה מתכון לריבת/ קונפיטורת תפוז סיני.
אשמח לעזרתך!
נראה לך שריבועי הריבה יצאו טוב עם ריבת תפוז סיני?!?
המון תודה!
לאל

טל אמר/ה...

לאנונימית
אני לא כל כך אוהבת ריבת תפוז סיני (זה לא טעים לי!)
אז אין לי ממש מתכון, סורי
אני יודעת שזה שונה מהכנת כל ריבה אחרת כי צריך לבשל את התפוזים במים קודם כדי להוציא מהם את המרירות ורק אחר כך מבשלים בסוכר
בכל מקרה, הייתי הולכת על ריבה פחות צ'אנקית למתכון הזה-תפוחים, תותים, אגסים וכל פרי עדין אחר יתאים כאן

אנונימי אמר/ה...

לריבת תפוז סיני אכן חשוב מאד להביא לרתיחה כ4 פעמים את התפוזונים ובכל פעם להשליך את המים ולהחליף בחדשים ( אני גם שוטפת את התפוזונים במים קרים בכל החלפה.
ואז להוסיף כחצי קילו סוכר לכל קילו תפוזונים ולבשל בעדינות עד להסמכה.... אפשר להוסיף מקל וניל או לא. אם מעדיפים שהפרי יתרסק בתהליך הבישול יש לחתוך אותו לרבעים לאחר ההרתחות החוזרות.. 

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים