-->
טוען...

יום שישי, אוגוסט 05, 2011

על אבטיח צהוב,ניוקי סגול ומה שבינהם

כן כן ניוקי סגול!
יש לכם בעיה עם זה??

לי אין!

כי הוא סגול! ומגניב וטעים!

למה סגול? 

א. כי אני יכולה
ב. כי סגול זה הצבע הכי שווה בעולם (קשה להבין את זה אחרי שגולשים פה נכון?)
ג. כי קניתי תפוחי אדמה סגולים ומגניבים בשוק האיכרים והייתי חייבת להכין מהם מאכל מטורף


מספיק סיבות? כי אני יכולה למצוא עוד!

אז בואו נתחיל בשיטוט שלי בשוק האיכרים שזה אחד הדברים שאני הכי אוהבת לעשות.
אז למה בעצם? כי יש שם כל כך הרבה ירקות ופירות אקזוטיים שרוב הסיכויים שלא תמצאו במכולת ליד הבית.
כמו למשל אבטיח צהוב:


נכון מגניב? והוא ממש ממש טעים!
עוד קניתי ולא הספקתי לצלם, אבטיח ממש מגניב אדום כתום כזה עם קליפה צהובה. גם הוא ממש טעים.

בכלל,ממש כיף להסתובב בשוק איכרים-אם לרגע משאירים בצד את הלחות המטורפת והעובדה שהשוק מקורה לא תורמת לכך,האווירה נעימה,המוכרים/איכרים אוהבים להסביר על התוצרת ולתת טעימות, ותמיד יש הפתעות נעימות בצורת פטל ואוכמניות טריים.

החלק של לסחוב שני אבטיחים וקילו תפוחי אדמה מהנמל לחניה- לא כיף.

אז הכנתי שני מתכונים מתפוחי האדמה הסגולים. האבטיחים נאכלו בשלמותם. אין מתכון. ומה כבר אפשר להכין מאבטיח? הכי טוב לאכול אותו כמו שהוא.

מתכון אחד קצת מורכב-אך שווה את ההשקעה-ניוקי סגולים, ומתכון אחד פשוט פשוט וטעים בטירוף-צ'יפס סגול בתנור.

את כל המתכונים אגב אפשר להכין מתפוחי אדמה רגילים, רק להיצמד להוראות ולקרוא את השינויים המינוריים שצריך לערוך כשמחליפים לתפוחי אדמה רגילים.

ללא ביצים,ללא גבינה, כמה מרכיבים פשוטים-ויש ארוחת מלכים.

ניוקי סגול ברוטב עגבניות צלויות
ניוקי:מבוסס על מתכון מ"ספר הפסטה הגדול" עם שינויים שלי
רוטב: עפ"י מתכון שלי
5-6 מנות


מרכיבים:

ניוקי:
500 גר' תפוחי אדמה סגולים
כוס עד כוס וחצי קמח רגיל
כפית מלח
חצי כפית פלפל שחור
חצי כפית אורגנו יבש

רוטב:
5 עגבניות תמר גדולות ומוצקות
כף מלח גס
20 עגבניות שרי
1 עגבנייה רגילה גדולה
כפית אורגנו יבש
2 שיני שום גדולות
2 כפות שמן זית
חצי כפית מלח
מעט פלפל שחור

אופן ההכנה:

מתחילים בריכוך תפוחי האדמה.
הכנת ניוקי היא דבר מאד פשוט אם עוקבים אחר ההוראות בדיוק רב.
אם לא-מקבלים גוש דביק וסרבן שהופך ליציקה שלא לא לא תצוף במי מלח.

על מה חשוב לשים דגש? על בישול תפוחי האדמה. אני לא יודעת אם יש חשיבות לזן, תקנו אותי אם אני טועה, אבל מומלץ להשתמש בתפוחי אדמה מזן דזירה לכל מאכל כי הם פשוט הכי טובים.
לדעתי הזן פחות חשוב כאן, טכניקת הבישול היא משמעותית.
אנחנו צריכים שבתפוחי האדמה יהיו כמה שפחות מים בסיום הבישול.
היתרון בתפוחי אדמה סגולים הוא שבאופן טבעי הם יבשים יחסית,ולכן הניוקי איתם מצליח בלי בעיה.
המלצה: סיר אידוי-כזה של קוסקוס ממתכת או אפילו כזה מבמבוק שמאדים איתו כיסונים ודגים. להניח את תפוחי האדמה (נקיים ושטופים) בסיר האידוי,מתחתם מים, ולאדות אותם עד שהם מתרככים,בקליפתם.



אם מבשלים אותם במי מלח, זה גם בסדר. מומלץ להשאיר אותם בקליפתם (המקורצפת היטב) במהלך הבישול משתי סיבות: אחרי הבישול יותר קל לקלף אותם, וככה הם סופגים פחות מים.

אם רוצים, ניתן לייבש אותם לאחר הבישול בסיר יבש ללא מים כדי לאדות מהם שאריות של מים.
דרך הבישול המומלצת ביותר היא לאפות את תפוחי האדמה בתנור עד לריכוך.אבל למי יש כח...יש סיר אידוי!

תפוחי האדמה המקולפים בתמונה הם כדי שתראו איך הם נראים בפנים. נכון מגניב??

אז מאדים אותם עד לריכוך, אין לי זמן מדוייק כי משתנה בין תפוח לתפוח, לפחות חצי שעה. פשוט תוקעים בהם מזלג ובודקים את מידת הרכות. אם הוא נכנס ויוצא בקלות רבה, הם מוכנים.

מקלפים את תפוחי האדמה כשהם חמים, אחרת זה נעשה בלתי קליף (הא הא בלתי קליף!). שוטפים אותם במים קרים כדי שיצטננו קצת מבחוץ ואז יותר קל לקלף בלי שישרפו לנו האצבעות.


כשהם חמים הם נמעכים הכי טוב לפירה חלק, ואנחנו לא רוצים לפספס את זה. ככל שהם יותר קרים-יותר גושים בפירה. גושים בפירה=ניוקי באסה

פירה סגול חלק וחייזרי

מתבלים במלח,פלפל ואורגנו, ומוסיפים את הקמח בהדרגה תוך כדי לישה.אני מזכירה, מדובר בתפוחי אדמה יבשים אז יכול להיות שאין צורך בכל הקמח.אני השתמשתי ב3/4 כוס בלבד שזה יחסית ממש מעט, אבל זה משתנה מיד ליד ולכן יש להוסיף את הקמח בהדרגה,ללוש,לחוש את הבצק ולמשיך. כמו כן, אם השתמשתם בתפוחי אדמה רגילים ובישלתם אותם במים למשל, 3/4 כוס בחיים לא יספיקו לכם.


כעת מקבלים גוש בצק חייזרי ושולחים אותו למנוחה של לפחות שעה במקרר עטוף היטב.(ככה מקבלים אצלנו חייזרים בכדו"א,שולחים אותם למקרר,ואח"כ מתפלאים למה הם רוצים להשתלט על העולם...פפףף...)


לאחר המנוחה החייזר אהה הבצק קצת דביק, זה בסדר. מקמחים אותו היטב,גם תוך כדי עבודה וזה מסתדר.מחלקים אותו לכמה חלקים שבא לנו,ומקמחים היטב את משטח העבודה.
כל חלק מגלגלים לנקניק ארוך, ואת הנקניק חותכים לפיסות קטנות.שוב, אם דביק לנו, מפזרים מעט קמח.


עכשיו כבר יש לנו ניוקי. ניתן לבשל אותם כמו שהם,ניתן גם לגלגל אותם לכדורים או לעשות להם צורה עם מזלג,סתם אם בא לנו להשקיע ויש זמן ובא לנו ניוקי אסתטיים ומדוגמים.


עכשיו כבר אפשר לבשל את הניוקי, ואפשר גם להקפיא, כן כן. הקפאתי לשבוע ויצא מצויין. אז מה שבא לכם. יותר משבוע, לא ניסיתי. מוזמנים לשתף.

ניגשים להכנת הרוטב:

חוצים עגבניות תמר, נפטרים מהעוקץ, מסדרים בתנית מרופדת בנייר כסף, מפזרים מעל מלח גס ואופים בתנור שחומם ל200 מעלות כ20 דקות עד שהן צלויות מקומטות ומפזרות ריח מקסים. מתאפקים לא לחסל את התבנית בשלב הזה. בסדר. אני מרשה לכם לטעום אחת. אבל זהו!

אם הקליפות נשרפות קצת-לא לזרוק !!! זה מה שאנחנו רוצים להשיג-טעם מעושן ועמוק. תסמכו עליי-זה טעים.


חוצים עגבניות שרי ואת העגבנייה הגדולה חותכים לקוביות.אני השתמשתי בעגבנייה מנומרת בירוק אדום,היא נראית קצת חומה-סגולה ויש לה טעם מעט שזיפי ומיוחד. לא חובה,רק אם יש לכם.
מחממים שמן זית במחבת ומוסיפים את שיני השום-חתוכות גס. מטגנים דקה-שתיים.
מוסיפים את העגבניות החתוכות ומבשלים על אש גבוהה במשך חמש דקות עד שהעגבניות מאבדות את צורתן ומגירות נוזלים.
מנמיכים את האש. את העגבניות הצלויות חותכים לרבעים ומוסיפים למחבת. מבשלים יחד עוד כמה דקות תוך כדי הוספת התבלינים מלבד המלח. כשהרוטב סמיך ומבעבע מוסיפים את המלח.
בזמן שמכינים את הרוטב ניתן לבשל את הניוקי במי מלח רותחים עד שהם צפים, ולזרוק אותם ישירות לסיר עם הרוטב כשהם מוכנים. מומלץ לא לזרוק את כל הכמות לסיר המים הרותחים כדי שהם לא ידבקו אחד לשני.



נותנים לניוקי עוד כמה דקות בודדות של בישול ברוטב,וזהו הם מוכנים לאכילה.


אם לא מוסיפים את הניוקי לרוטב מייד, מכבים את האש כשהרוטב סמיך ומבעבע, וקשה להבחין בעגבניות שלמות בתוכו. בערך 20-30 דקות בישול. אח"כ מבשלים את הניוקי,מחממים את הרוטב ונותנים להם חימום של כמה דקות יחד.

מגישים מיד.

מעולה גם יום למחרת.

מבטיחה שזה טעים בטירוף.


עכשיו אם לא בא לכם להכין ניוקי, אין לכם כח, אתם סתם עצלנים או שבאים אליכם אורחים וכל מה שיש במקרר זה שק תפוחי אדמה,הנה מתכון לצ'יפס אפוי טעים בטירוף ונחטף:

מקרצפים חצי קילו או יותר של תפוחי אדמה עם סקוטצ' חדש ונקי לשטיפת כלים עד שהקליפה נעשית דקה במיוחד וחלקה.
פורסים דק דק באמצעות סכין את תפוחי האדמה לפרוסות עגולות. אם יש לכם מנדולינה,יופי לכם שחצנים!
מניחים את הפרוסות בקערה, מזלפים מעל קצת שמן זית,מלח גס,פלפל שחור גרוס ומעט מחטי רוזמרין או טימין ומערבבים היטב באמצעות הידיים.
את פרוסות תפוחי האדמה מפזרים על תבנית תנור רחבה ונמוכה שריפדנו בנייר כסף,


ואופים את זה ב200 מעלות עד שהצ'יפסים זהובים ופריכים לפי טעמכם.וזה תופס לגבי כל תפוחי האדמה,וגם בטטה.



זהו....סיימנו עם הפוסט הסגולסגול הזה...
אני בינתיים אכלתי את הניוקי שלי,והיה לי, מה אני אגיד לכם...טעיםםם




בקיצור ולעניין:

מאדים את תפוחי האדמה בסיר אידוי בקליפתם עד לריכוך. לאחר שהתרככו מקלפים ומועכים לפירה בעודם חמים. מוסיפים את התבלינים ואת הקמח בהדרגה עד לקבלת בצק נוח. יכול להיות שלא יהיה צורך בכל כמות הקמח. נותנים לבצק לנוח שעה במקרר,לאחר מנוחה יוצרים גלילים דקים מהבצק, על משטח מקומח היטב. אם הבצק דביק ניתן לקמח עוד אך לא להגזים. את הגלילים חותכים לפיסות קטנות-לניוקי. מבשלים את הניוקי במי מלח רותחים עד שהם צפים,וכשהם צפים זורקים אותם ישירות לסיר עם הרוטב.

לרוטב: חוצים את עגבניות התמר,נפטרים מהעוקץ מסדרים בתבנית מרופדת נייר כסף ומפזרים מעליהן את המלח הגס. אופים בתנור שחומם ל200 מעלות 20-30 דקות עד שהעגבניות צלויות קלות. במחבת מחממים שמן זית ומוסיפים את שיני השום. מטגנים כדקה. חוצים את עגבניות השרי ואת העגבנייה הגדולה חותכים לקוביות. מוסיפים את העגבניות החתוכות למחבת עם השום ומבשלים כ 5 דקות. את העגבניות הצלויות חותכים לרבעים ומוסיפים לרוטב. מתבלים ומבשלים עוד עד שהרוטב מסמיך .


הערה: אם אין תפוחי אדמה סגולים אפשר להחליף באותה כמות של תפוחי אדמה רגילים אך יכול להיות שיהיה צורך בעוד חצי כוס קמח בנוסף לכמות הרשומה כי תפוחי אדמה סגולים יבשים יותר מהרגילים.

בגרסא הלבנבנה:



הערות ושדרוגים:
  • כמו שציינתי, ניתן להחליף לתפוחי אדמה רגילים אם אין סגולים,להכין באותו אופן רק להקפיד על כמויות הקמח. אם משתמשים בתפוחי אדמה סגולים, לא להוסיף יותר מדיי קמח כדי לא לקבל אבנים. להקפיד על הוספה הדרגתית של קמח בכל מתכון כדי שתוכלו לדעת מתי לעצור.
  • לרוטב ניתן להשתמש בכל עגבנייה שבא לכם-השוק מלא היום בעגבניות מגניבות-צהובות,כתומות,ירוקות והן כולן טעימות בטירוף אז הרגישו חופשי לגוון ולהתפרע. וניתן למצוא אותן גם בסופר ולא רק בשוק.
  • מומלץ להוסיף עלי בזיליקום טריים לרוטב, אני נתקעתי בלי אז השתמשתי באורגנו יבש,אבל זה ישדרג את הרוטב פלאים.
  • לגבי הצ'יפס- מומלץ להכין צ'יפס ירקות שורש באותו אופן-טעים טעים ונפלא לאירוח נגיד גזר (גזרים במגוון צבעים ניתן למצוא בשוק האיכרים) בטטה,שורש פטרוזיליה, קולרבי (כן כן) סלק אדום ועוד. 
  • אם לא מתחשק לכם רוטב עגבניות ובא לכם רוטב שישוויץ בצבע הסגול של הניוקי- הקפיצו אותם במעט חמאה שום ועלי מרווה. נפלא.


מילה אחרונה לסיום, המלצה-לא להכין רוטב למתכון כזה מרסק עגבניות מוכן. אם כבר משקיעים בניוקי כזה, אז מגיע לו רוטב קצת יותר טוב. את רסק העגבניות שומרים לאמצע השבוע כשממהרים (שלא תבינו אותי לא נכון אני חס וחלילה לא מזלזלת, בתור אחת שאוכלת רסק עגבניות בכפית). אם משקיעים-משקיעים עד הסוף. ניוקי טוב דורש רוטב טוב.

בנוסף כאן זה מתכון של בישול, מלבד הניוקי אין צורך לדייק ולעקוב באדיקות אחר הרוטב, בישול הוא לא מדע מדוייק וניתן לאלתר ולהתפרע וזה כל הכיף.

אז תהנו מלא!

וחידה: איזה צבע מקבלים מי הבישול של ניוקי סגולים? מי שיכין יגלה...

8 כבר הגיבו:

LiHi =] אמר/ה...

וואוו זה נראה מדהיםםםםם!!!!

אגב, כשקניתי פסטה טרייה (בתערוכת מבשלים) היה כתוב על זה שניתן להקפיא עד חצי שנה.. אולי זה תופס גם על הניוקי שלך. אבל בינינו, מי מסוגל להשאיר ניוקי כלכך הרבה זמן מבלי לאכול אותו?!

בישול בזול אמר/ה...

זה כל כך יפההההה! והצילומים מעולים! חסרו לי הפוסטים שלך בשבועיים האחרונים, אבל אני מרגישה שזה פיצוי ראוי :)

מור אמר/ה...

חבל ש"ניוקי באסה" זה דבר רע, דווקא נשמע כמו שם מגניב למקום:

"אז מה, מישהו רעב?"
"האמת שכן, בא לכם לקפוץ לניוקי באסה?"
"יאללה בכיף"

בא לי ניוקי. ניוקי זה טעים. אבל קצת מפחיד אותי שהוא סגול, זה לא מרגיש לי כמו צבע טבעי לאוכל (אל תשנאי אותי, אני אוהבת סגול באופן כללי!!). טוב, בעצם.. תפוח אדמה, ניוקי, מה יכול להיות רע. שכנעת אותי (או אני את עצמי?).

אה, וטל - את יכולה בבקשה ללמד אותי איך לצלם? או לבוא לצלם בשבילי כשאני אופה? בבקשה???

ענבל אמר/ה...

את אדירה
מצטערת, אבל אין לי מילה אחרת בשבילך
אם עד עכשיו רק חשבתי שאת מגניבה
אני באמת מעריצה אותך
יא אדירה אחת!!!
טל- תעשי לי ניוקי!

Taltul אמר/ה...

תודה רבה לכולם!
כיף לי,פשוט כיף.

ליהי,תודה רבה. בקשר להקפאת פסטה,בניוקי אין בכלל חומרים משמרים,אם זה נכון גם לגבי הפסטה שקנית,אז יש מצב בהחלט שניתן להקפיא לפרק זמן כזה!

בישול בזול גם אני התגעגעתי!

מור,תודה לך, אם עוצמים עיניים וטועמים בכלל לא מרגישים את ה"טעם" הסגול P:
ניוקי באסה זה המקום שאני אפתח ליד זמורקייק כדי להתחרות בך חה חה!

ותודה לך ענבל, מזמן לא ראיתי אותך פה...

Winnie אמר/ה...

אמרתי לך כבר ואני אגיד שוב - שיחקת אותה עם המתכון הזה!
אני רוצה לנסות להכין את זה. מקסימום אני אכין עם תפוחי אדמה רגילים....

Taltul אמר/ה...

תודה רבה וויני, רק שימי לב להערות לגבי תפוחי אדמה רגילים...בהצלחה! ☺

Inspired by eRecipeCards אמר/ה...

DELICIOUS. What a complete post. Excellent details and so many wonderful photos!



Beautiful photos... just love the whole look!

The combination sounds delicious. Thank you for submitting this to eRecipeCards.com. Everything worked perfect. Please consider making us a habit whenever you post anything new and of course, you are welcome to show off some of your earlier favorites as well!

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים