-->

יום רביעי, אוגוסט 10, 2011

רוגע לי-רוגע לך-אמא מתארחת בבלוג+רוגלעך משגעים

רוגלך? רוגעלך? רוגלעך?
איך כותבים את זה לעזאזל?






אולי זה באמת רוגעלך, כשאוכלים אותם נרגעים...זה בטוח.

פוסט של תמונות. וקצת מילים.

מתחילים.




















במתכון הבא נתקלתי בפורום מתכונים בתפוז. הוא הובא ע"י בחורה מקסימה ביותר,ענבל, הלוא היא פיית העוגיות-בעלת בלוג מקסים שאני מכורה אליו קשות. המתכון שייך להנס ברטלה שהוא קונדיטור שאני מאד מעריכה, ומאד אוהבת את המתכונים שלו, ואת הקונדיטוריה המקסימה.

התמונה של ענבל משכה את עיניי, אמא ואני מחפשות כבר המון זמן מתכון טוב לרוגלעך מושלמים. ברגע שראיתי את התמונה, וראיתי את העובדה שזה בצק שמרים ללא קיפולים וטונות של חמאה-הוחלט לנסות. אמא ואני גם מאד ספונטניות במטבח. ברגע שעיננו נוחתות על מתכון עם פוטנציאל להצלחה-אנחנו חייבות לנסות.
וכך היה, ונוסה. המתכון מובא פה אליכם, כי הוא יצא כל כך מוצלח וטעים שהייתי חייבת להמליץ ולפרגן.

זהירות, זה ממכר.

רוגעלך
עפ"י מתכון של הנס ברטלה
כ-40 יחידות או יותר


מרכיבים:

בצק:
1 ק"ג קמח
300 מ"ל חלב חמים
15 גר' שמרים יבשים = כף וחצי (או חבילת שימרית)
150 גר' סוכר = כ-3/4 כוס
10 גר' מלח = כף אחת שטוחה
4 ביצים
1 כפית תמצית וניל
קליפה מגוררת מלימון אחד (אני לא שמה)
200 גר' חמאה רכה

זיגוג:
1 ביצה + 1 כף חלב = לבלול היטב.

סירופ:
1 כוס מים
1 כוס סוכר


מלית (כפי שהביאה פיית העוגיות):

200 גר' חמאה מומסת, מצוננת
200 גר' סוכר / סוכר חום
100 גר' קקאו
1 כפית קינמון


אופן ההכנה:


מערבבים בקערה או כלי נוח חלב חמים, סוכר, שמרים ותמצית וניל. בקערת מיקסר מנפים קמח ומלח ומערבבים היטב את המלח בתוך הקמח. יוצקים את תערובת החלב והשמרים לקמח , מוסיפים את הביצים ומעבדים באמצעות וו לישה עד לקבלת בצק אחיד. מוסיפים את החמאה ומעבדים עד שהחמאה הרכה מוטמעת היטב בבצק ומתקבל בצק רך חלק ומעט דביק(2-3 דקות).עוצרים, מנקים את דפנות המיקסר וממשיכים ללוש עוד 3 דקות. כעת מכסים אותו במגבת, ומתפיחים עד להכפלת הנפח בטמפרטורת החדר (כשעה) לאחר שהבצק הכפיל את נפחו, מעבירים למקרר,מכוסה להתפחה של לפחות שלוש שעות. אפשר יותר.

לאחר ההתפחה,מחלקים את הבצק לשישה חלקים שווים. כל חלק מרדדים למלבן דק ביותר. כל מלבן מחלקים לחצי לאורכו, מורחים את המלית בשכבה אחידה,ובאמצעות חיתוך אלכסונים על כל חצי, יוצרים משולשים אחידים. מגלגלים מהבסיס הרחב עד לשפיץ,ומסדרים בתבנית. מברישים בזיגוג הביצה, ואופים בתנור שחומם ל180 מעלות כ-20 דקות,או עד שמזהיב. מיד בתום האפייה מברישים בסירופ, וטורפים!


למלית: מערבבים היטב את כל החומרים.


לסירופ: מערבבים את החומרים בסיר קטן, מביאים לרתיחה ,ומבשלים עוד 3-4 דקות.









הערות ודגשים:



  • הבצק רך,מוצלח ונוח לעבודה. נשמר טרי וטעים גם לאחר יומיים בחוץ. שמרנו במקרר ולאחר חימום קצר במיקרו או בטוסטר אובן-מושלם.
  • השתמשנו בשמרים יבשים-ממליצה על שימוש בשמרים יבשים לכל מאפי השמרים.
  • זיגוג המאפים נעשה מביצה בלבד. ולאחר האפייה בסירופ.
  • מפאת קוצר זמן, הבצק נשאר למשך הלילה במקרר, כך שניתן להכין מראש את הבצק, ולמחרת לאפות.
  • השמטנו גרידת לימון כי אנחנו לא סובלות את זה באופן כללי :)
  • הכנו חצי כמות מהמלית ואת שאר הרוגלעכים מילאנו בריבת פטל מהממת, ובריבת פירות קיץ וקוקוס.
  • במלית השתמשנו בסוכר חום. אמא שלי טוענת שאין מספיק קינמון במלית,ושהיא לא ממש מתוקה. אולי עם סוכר לבן זה יהיה יותר מתוק,ותמיד אפשר להוסיף עוד קינמון.
  • ניתן למלא בכל ממרח שאוהבים. אני ממש אהבתי את מלית הקקאו, וממליצה על ריבת פטל, איך לא.
  • לא רידדנו את הבצק דק דק כמו שענבל ציינה, כי רצינו רוגלעך יותר שמנמנים ורכים. לשיקולכם.
  • אם לא הבנתם איך לחתוך את המשולשים-בשרשור בתפוז שקישרתי למעלה יש יופי של הסבר. קשה להסביר את זה במילים.




בקיצור ולעניין מתכון מאוד מוצלח,קל להכנה,וגמיש. ניתן להכין מייד, וניתן להכין היום את הבצק ומחר לאפות את הרוגלעך. התוצאה מוצלחת מאד,רכה וטעימה,ומרקם הבצק נשמר למשך כמה ימים. ניתן להקפיא, אם נשאר מה...
נראה לי שזה יתאים גם לשבלולי קינמון. מומלץ!




וזה שלי! לכו מפה, תכינו לעצמכם.

19 כבר הגיבו:

שמרית אמר/ה...

חחחחח את הורסת אותי מצחוק :))
עכשיו אני ממש אבל ממש ממש חייבת לנסות...
ראיתי את זה בפורום, התלהבתי ושמתי לי ברשימת המומלצים אבל עכשיו זה יעבור מהרשימה להדפסה ויעשה לי עיניים מהשיש במטבח.
חייבת לנסות!
ניסית להקפיא? (אם בכלל נשאר מה....)

מור אמר/ה...

damn woman, looking good!

איך בא לי עכשיו איזה רוגעלה (נעמיד פנים שככה כותבים את צורת היחיד של זה, טוב?) שמנמן.

fairy_mi אמר/ה...

איזה ביצוע מעורר תיאבון! יצאו יפים יפים
תמונות פשוט נפלאות, והמילוי בריבה נשמע טעים בטירוף
ממש עשית לי חשק להכין מחדש ...
וכמובן כל הכבוד לאמא שהצטרפה למאמץ המלחמתי :)

בנוגע למלית- גם אני ניסיתי אותה בעבר במאפי שמרים אחרים בשינוי אדרת לסוכר חום,
ובדרך זו אכן יוצאת מתוקה פחות מסוכר לבן ולכן השוני.
אם משתמשים בסוכר חום להגדיל את המינון.
(אגב בכל מקרה המלית אמורה לצאת מעט "קקאו-אית", והמתיקות בסירופ ומעטה הבצק אמורים להשלים אותה).

שרית-ב אמר/ה...

..... חלמתי על הרוגעלך שלך כל הלילה , מהרגע " שניקרו " את עיני בפורום החלבי . וממש "נגעו" בבלוטות הטעם שהחלו לעבוד פול גז על ניוטראל ........ והנה הגיע בוקר , ואנה אני באה עם התמונות הקשות הללו.....?

עושות חשק תמונותייך המרהיבות והמרעיבות , תרתי משמע ...........

תודה לך ותודה גם לאמא , אין כמו אמא שנרתמה למאמץ , התוצאה נהדרת !

שרית-ב

Taltul אמר/ה...

תודה רבה בנות! תודה לכולכן, ממש כיף לי לשמוע!

פיירי, לדעתי המלית בסדר גמור, אפילו יותר טוב שזה לא מתוק מדיי, אני אוהבת טעם קקאו מודגש, ומתיקות של הסירופ מספיקה בהחלט.

מור את לא תתחמקי! מתי אני טועמת פאי צ'אבי האבי??

ושמרית, לא ניסיתי להקפיא, אבל אנחנו מקפיאים מאפי שמרים באופן קבוע וזה נשמר מעולה. אז לא נראה לי שיש בעיה...

Winnie אמר/ה...

התעלפתי לגמרייייייייייי
וואוווו איזה יופי של תמונות ואיזה רוגעלך נהדריםםםםםם
מעוררי תיאבון חבל"ז !!!

מור אמר/ה...

את לא מאיימת עלי, גברת ;-)
רק תגידי מתי ואיפה, וצ'אבי אני אגיע יחד עם צ'אבי האבי.

Inspired by eRecipeCards אמר/ה...

GREAT RECIPE... stunning series of photos. SO many tips, an excellent post

ענבל אמר/ה...

כבר ידוע שהמתכונים של פיית העוגיות מעולים, וגם השם שלה מהמם :)
ואני הולכת לעשות את זה לשבת, תמיד רציתי להכין רוגעלך אבל הבעיה היא הכמויות המטרידות של החמאה בבצק, אז הנה בצק כלבבי :)
איידע איך יצא...

בישול בזול אמר/ה...

תקשיבי, התמונות שלך מעולות. הן ממש קפצו ברמה בכמה פוסטים האחרונים. יש לך מצלמה חדשה? עשית קורס? קיבלת איזה טיפ שימושי? גלי לנו את סודותיך! גם אני רוצה שהתמונות שלי יצאו כאלה מפתות!

Taltul אמר/ה...

תודה ענבל! מחכה לשמוע עדכונים!!!

ובישול בזול יפה ששמת לב.
בשלושה פוסטים האחרונים באמת השתמשתי במצלמה החדשה שלי...ואני כרגע לומדת צילום, אז טוב לשמוע שאחרי 3 שיעורים תאורטיים כבר מתחילים לראות תוצאות!
תודה תודה

וטיפ: צריך לאהוב את זה והמון סבלנות. תמיד אהבתי צילום, וצריך להבין שכדי להוציא תמונה טובה, צריך לנסות הרבה פעמים, מהרבה זויות ואז לבחור את מה שבאמת עושה לך את זה. ולא להתייאש!

בישול בזול אמר/ה...

לגמרי רואים. אף אחד אחר לא העיר על זה אז חשבתי שאולי אני סתם הוזה או משהו אבל ממש היה ברור שמשהו השתנה לטובה. אם ככה זה נראה בתחילת הקורס יש לי ציפיות רציניות ממך להמשך :)

אני באמת צריכה קצת יותר סבלנות...

LiHi =] אמר/ה...

משום מה יצא שפסחתי על הרשומה הזאת.. וחבל כי זה נראה טעים בטירוף!!
גם אני שונאת גרידת לימון. תמיד אומרים "מה, אבל זה לא מורגש בכלל!" אז אם זה לא מורגש, למה לשים?!!?
ושמרים יבשים זה גאוני.. אנחנו משתמשים בזה כבר שנים וככה יש תמיד שמרים זמינים =]

נראה מצויין אני חייבת לנסות!
יש מצב למרוח בפנים שוקולד נוטלה או שזה יהיה נוזלי מדיי..?

LiHi =] אמר/ה...

הבצק נפלא ונוח לעבודה!
המלית - הברשנו כל רוגעלך בחמאה מומסת ומעל זה פיזרנו סוכר וקקאו, במקום לערבב הכל.. יצא מעולה!
ניסיתי גם עם מלית נוטלה וזה יוצא אחלה, פשוט צריך לשים מעט.. ועוד אופציה טעימה למלית - לגלגל את הבצק מסביב לקוביית שוקולד (לבן!!) =]
יצא נהדר!

בדק בית אמר/ה...

רוגלך זה תמיד טעים

שרון לוי אמר/ה...

רוגעלה במילוי ריבה זה באמת מהפכני. אני לא בטוחה שזה יתקבל בברכה בבית הפולני/שמרני שלי. יש לך אמא מקסימה ואין ספק שהלב נפתח למראה בלוגים כאלו.

אנונימי אמר/ה...

היי
האם יש אפשרות להחליף את החלב במשהו פרווה?
שנה טובה

טל אמר/ה...

לאנונימי
אפשר להחליף בחלב סויה או מיץ תפוזים

טל אמר/ה...

לאנונימי
אפשר להחליף בחלב סויה או מיץ תפוזים

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים