-->

יום שני, אוגוסט 15, 2011

אנטיתזה לט"ו באב- עוגת גזר עסיסית מצופה קראנץ אגוזים וקינמון

כבר קניתם לאהובתכם זר לבלוביות לט"ו באב?
כבר הכנת לאהובך ארוחת רומנטית לאור נרות?
ומה עם קינוח? לבבות שוקולד רומנטיים? תותים זוגיים בשמפנייה?

לא עוד!


ט"ו באב. חג האהבה היהודי.
 אין לי כלום נגדו.אני אפילו חוגגת אותו בשמחה!  אבל לא חייבת להיות דרך אחת לחגוג אותו. קינוח רומנטי שמביע אהבה הוא לא מוס שוקולד ותותים, הוא לא סופלה שוקולד זוגי, כבר נמאס מהקינוחים הלא מקוריים האלה.

השנה החלטתי שדי. אין דבר כזה קינוח רומנטי.למי שאוהבים, מכינים מה שהוא אוהב. חבר שלי למשל, יעדיף אנטריקוט מדמם, וכל עוגה שאגיש לו היא סיוט מתמשך (איך שגלגל מסתובב לו...). ניתן להסיק שלא אכין עבורו טראפלס שוקולד מרירים או עוגת שוקולד לבבית. מה שלא ניסיתי לא הלך,אני נשארת עם בשר.

הפוסט מוקדש לכל אלה מבינכם, שלא אוהבים שוקולד, או רוצים קינוח קצת יותר שפוי ומגוון לט"ו באב, עם טאץ' קטן שעושה אותו חגיגי מהרגיל.

עוגת גזר עסיסית ונימוחה, בציפוי קראנצ'י של אגוזים וקינמון, עם מראה סופר חגיגי ואופציית קישוט למשקיענים...

המתכון פשוט פשוט, באמת שקשה לפספס איתו. מתקבלת עוגה נמוכה יחסית, אך מאד מרשימה. ניתן לאפות בתבנית בעלת קוטר קטן יותר לקבלת עוגה יותר גבוהה, אך זמן האפייה מתארך בהתאם.
העוגה לא מתוקה מאד, תוספת מתיקות תפורט בהערות בהמשך.

עוגת גזר עסיסית בציפוי קראנץ' אגוזים וקינמון 
עפ"י מתכון שלי
עוגה בתבנית 28

מרכיבים:
בלילה:
2 גזרים בינוניים מגורדים
3/4 כוס סוכר חום רך
4 ביצים
חצי כוס שמן
חצי כוס נוזלים-מיץ תפוזים,מיץ תפוחים או מים.
חצי כפית קינמון
קורט מלח
2 כוסות קמח
2 כפיות אבקת אפייה

קראנץ' אגוזים:
כוס תערובת אגוזים קצוצים גס
כף גדושה סוכר חום
חצי כפית קינמון
זיגוג:
2 כפות דבש/סילאן

קישוט-לא חובה
ריבת גזר, אבקת סוכר

אופן ההכנה:

מתחילים בהכנת קראנץ' אגוזים.


קוצצים את האגוזים גס באמצעות סכין חדה (בזהירות) או במעבד מזון. ניתן גם לרסק באמצעות מערוך בתוך שקית סגורה היטב.מערבבים עם הסוכר והקינמון ומניחים בצד.אני השתמשתי באגוזי מלך, שקדים ואגוזי לוז. כל שילוב ילך כאן מעולה.

אם אין לכם בן/בת זוג לט"ו באב, הנה דרך מעולה לפריקת עצבים. טלו כוס אגוזים מהמזווה הביתי, הכניסו את האגוזים לתוך שקית ניילון חזקה, סיגרו היטב את השקית. טלו מערוך מארון הכלים של אמא. הכו לאמ-אמא של האגוזים את הצורה! זהו. אין עצבים.



כעת עוברים להקצפת הביצים. כהרגלנו בעוגות בחושות, שלב הקצפת הביצים השלמות חשוב מאד להצלחת המרקם. לקבלת עוגה עסיסית, נימוחה ובעלת מרקם אחיד, חשוב להקציף את הביצים היטב. 
מניחים את הביצים בקערה ומקציפים במהירות גבוהה עד שמתחילות להופיע בועות יציבות בשוליים. מוסיפים חצי מכמות הסוכר ואת הקינמון, וממשיכים להקציף עוד דקה. מוסיפים את שאר הסוכר ומקציפים עוד 2 דקות או יותר, מה שלוקח כדי לקבל תערובת תפוחה מאד ובהירה.מורידים את מהירות המיקסר לבינונית נמוכה,ומזליפים בזרם דק את השמן תוך כדי ערבול.



התערובת כרגע צריכה להיות סמיכה ויציבה יחסית, המיקסר משאיר פסים ברורים על תערובת הביצים.

מוסיפים את הגזר והנוזלים, מערבלים מעט, ומנפים קמח, אבקת אפייה ומלח.
מערבבים מעט עד לקבלת תערובת אחידה-להימנע מערבוב יתר.

יוצקים את בלילת העוגה לתבנית משומנת היטב. אני השתמשתי בתבנית קפיצית מתפרקת, ומתחתיה הנחתי תבנית תנור גדולה למקרה שיהיו נזילות לא רצויות. אם יש לכם חשש שהתבנית תיזל חס וחלילה, ואנחנו לא רוצים משטח גזר שרוף בתנור, כי גם נצטרך להחליף תנור (מי הולך לנקות את זה??) וגם באסה- אין קינוח לט"ו באב, וזה יעשה את כל האוהבים עצובים עד מאד,אז עוטפים את החלק המתפרק של התבנית בנייר כסף בצורה יסודית, וזה מבטיח שהאפייה תעבור בשלום. בעצם, זה לא מבטיח, אני לא מבטיחה כלום, רוב הסיכויים שזה יעזור למנוע דליפה ☺.

מפזרים על העוגה בשכבה אחידה את תערובת האגוזים והקינמון. אם נשאר קינמון בקערה, מפזרים גם אותו.לא אל תשאירו אותו שם. בבקשה.



אופים את העוגה בתנור שחומם מראש ל160 מעלות 25-30 דקות, או עד ששכבת האגוזים זהובה-שחומה ויציבה,  ומופץ ריח מקסים של קינמון בבית.
העוגה מוכנה מהר יחסית, ולכן צריך לשים לב שהיא לא נאפתה יותר מדיי. ממליצה לבדוק עם קיסם כבר אחרי 15 דקות כדי לדעת איפה אתם עומדים. קיסם צריך לצאת נקי.
ראיתם איך העוגה יצאה ישרה ויפה ללא בטן? זה בגלל כמות נכונה של אבקת אפייה, וגם טמפרטורת אפייה נכונה. העוגה נאפתה בצורה אחידה ולכן לא קיבלה בטן מכוערת או סדקים.

מוכן!
ההכנה של העוגה מאד הזכירה לי את הימים של ראש השנה ויום כיפור. אלו ימים של דבש, קינמון, אגוזים. אז העוגה גם מאד מתאימה לראש השנה נגיד, או לעוגה של אחרי הצום.

מוציאים את העוגה מהתנור, ומייד מזלפים עליה שתי כפות דבש או סילאן, שמייד נספגים ומחלחלים. במקרה שלי זילפתי סירופ של ריבת גזר וקינמון ביתית, שהיא אופציה נהדרת לגיוון.

להגשה אסתטית: פורסים פרוסות משולשות מהעוגה, ועל כל עוגה מסדרים מעט ריבת גזר ביתית. או כל ריבה אחרת. משדרג את העוגה פלאים!


אני לא יודעת כמה התלהבות יש מריבת גזר, זה נשמע לי מאד מוזר בהתחלה, אבל טעמתי את זה וזה מאד טעים! אם תהיה דרישה, אפרסם גם מתכון לריבת גזר- אך היא דורשת השקעה.
ניתן לקשט בכל ריבה- תאנים, ענבים,תפוחים ועוד ועוד.

למראה חגיגי במיוחד מפדרים את העוגה במעט אבקת סוכר, שתרגיש יפה לכבוד היום המיוחד.



זה כל הסיפור. קינוח מעניין מקורי ושפוי לט"ו באב, או בכלל. הכנה של דקות ספורות מצרכים שיש בבית, ללא הרבה מאמץ.
החלק הכי קשה לדעתי בעוגה הזאת זה גירור הגזר.
מה יותר קשה, לגרר גזר, או לשטוף כלים?


בקיצור ולעניין:
מקציפים ביצים עם סוכר לתערובת בהירה ותפוחה. מוסיפים את השמן בזרם דק תוך כדי הקצפה. מקציפים עדלקבלת תערובת בהירה,יציבה ותפוחה. מוסיפים קינמון, גזר ונוזלים ומערבלים לתערובת חלקה. מנפים את הקמח, אבקת האפייה והמלח ומערבלים בעדינות עד לקבלת תערובת חלקה. יוצקים לתבנית 28 מתפרקת משומנת. מערבבים אגוזים קצוצים עם סוכר וקינמון ומפזרים בשכבה אחידה מעל בלילת העוגה. אופים בתנור שחומם מראש ל160 מעלות 25-30 דקות עד שקיסם יוצא נקי.מייד בסיום האפייה מזלפים 2 כפות דבש/סילאן.
מומלץ לפזר מעל אבקת סוכר או לקשט בריבת גזר.

הערות ושדרוגים:
  • ניתן להחליף חצי מכמות הקמח בעוגה לקמח מלא, יכול להיות שיהיה צורך בתוספת מועטה של נוזלים.
  • לאוהבי המתוק- לערבב עם הקמח המנופה חצי כוס צימוקים בהירים, חמוציות מיובשות, או תמרים קצוצים. למה לערבב עם הקמח? כדי שלא ישקעו בתחתית וישרפו.
  • מי שלא אוהב או אם העוגה מיועדת לילדים קטנים, מוותרים על קראנץ' האגוזים, ואת הדבש/סילאן מוסיפים לביצים יחד עם הסוכר. 
  • כל שילוב של אגוזים הולך כאן,לפי טעמכם האישי
  • לאוהבי הקינמון-חצי כפית בבלילה לא מספיקה, 3/4 או כפית שלמה יעשו את העבודה.
בתאבון, תהנו, תאהבו.




10 כבר הגיבו:

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה!
חשבתי שרק לי יש חבר שאי אפשר להכין לו עוגות שוקולד מושקעות.

Inspired by eRecipeCards אמר/ה...

WOW GREAT POST, wonderful photos and so many details

Winnie אמר/ה...

מאדדדדדדד אוהבת עוגות גזר
ומצא חן בעיני תוספת הקראנציות למעלה.
אני חושבת שלא רק שזה תמיד טעים, אלא זה נותן גם ניגוד לרכות של העוגה עצמה.

יופי של עוגה!!

מור אמר/ה...

כל פעם שאני קוראת פוסט שלך, אני אוהבת את הבלוג קצת יותר!! ואת יודעת שבתמונות שלך אני בכלל מאוהבת..
העוגה הזאת - אני מאד אוהבת עוגות גזר (מפתיע בהתחשב בפוביית הירקות שלי), אבל בלי קשר, העוגה הזאת.. נראה לי ששווה להכין אותה, ולו רק בשביל קראנץ' האגוזים. בא לי לאכול אותו בכפית.

עכשיו תסלחי לי, אני הולכת לבכות קצת על זה שלא רק שלא היה לי בן זוג לט"ו באב, גם הייתי בעבודה עד תשע וחצי בערב, אז לא יכולתי לפרוק את העצבים שלי על אף אגוז!

שמרית זה לא רק שמרים אמר/ה...

כרגיל אצלך..נפלא וטעים :)
אני מאוד אוהבת עוגות גזר, מכינה על בסיס קבוע את המתכון של מיקי שמו שהוא מעולה!
האגוזים למעלה נראים קראנצ'ים וזו תוספת יופי נהדרת :))
טו באב שמייח!

אנונימי אמר/ה...

אפשר להכין את העוגה עצמה ללא הקראנץ' אגוזים? או שיצא סתמי ?
ואם ניתן להכין ללא הקראנץ', פשוט לשים את הזיגוג מעל ?
תודה

Taltul אמר/ה...

אנונימי,
כמו שציינתי בפוסט עצמו, ניתן להכין ללא תוספת האגוזים, ואני ממליצה לזלף את הזיגוג על העוגה כשהיא יוצאת מהתנור ועדיין חמה.
בגלל שמוותרים על הסוכר החום, הייתי מזלפת יותר מהכמות שציינתי, לפחות 4 כפות דבש או סילאן.

זה לא ייצא סתמי, העוגה נהדרת ועסיסית, תוספת האגוזים פשוט הופכת אותה לחגיגית יותר.

בהצלחה!

אנונימי אמר/ה...

הכנתי את העוגה הזו פעמיים בשבוע שעבר,פעם אחת ליום הולדתי לעבודה ועוד פעם אחת לאורחי בשבת והיא פשוט מעולה! במיוחד אהבתי אותה בתור אוהבת אגוזים מושבעת. תודה תודה ואחלה של בלוג יש לך!

שלי אמר/ה...

טל - קודם כל - אני ממש נהנית מהבלוגים שלך, מהצילומים ובייחוד מהמתכונים.
כרגע יצאה מהתנור עוגת הגזר.
כבר 4 ימים שאני מפנטזת עליה.
הכנתי בלי הקראנץ' אגוזים מעל, כדי שגם הילדים שלי יאכלו,
ולמרות שהם ידעו שמדובר על עוגת גזר, ולמרות שהאפים הקטנים שלהם עשו פרצוף של - פוי,
איך שהעוגה יצאה מהתנור - חצי כבר חוסל.
תודה לך <3 ואת פשוט מקסימה (ומצחיקה)

טל אמר/ה...

תודה רבה לכן :)

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים