-->
טוען...

יום שני, ספטמבר 05, 2011

דברים שאוכלים כשחם- סלט עדשים מרענן


סלט עדשים של חום יולי אוגוסט, או סתם ערב בנות קליל...



אמנם הקיץ כבר עוד מעט נגמר, ומתחיל להיות קצת קריר בערבים (לי לפחות), עדיין חם בצהרי היום. חם, ולח ומכביד.
אני לא מסוגלת עדיין לחשוב על אוכל חם, שייכנס אליי לבטן ויחמם אותי עוד יותר. אני רוצה להפך, שיקרר.

אבל אני סובלת מתסמונת המזגנים (תסמונת שתוקפת אנשים שעובדים במשרדים ממוזגים מאד מאד) . לא נעים לי להגיד שלא ממש הרגשתי את הקיץ, דבר שהוא יתרון ענק בתור חובבת חורף מושבעת.
אבל זה יכול גם לשגע. רוב היום לשבת בקור מקפיא וקודר של מזגנים, הרגליים עוטות גוון כחלחל, והאף לא מפסיק לעבוד. נכון, זה נשמע כמו אוי אוי אוי, אבל קר לי! ואז חם לי! ואז שוב קר! ואז אני מצטננת וזה לא כיף בכלל!

ואז נגמר היום, הקפוא,הקדחתני והעמוס גם ככה,וצריך לרוץ הביתה, להתארגן ומהר להמשיך בחיים. בין אם זה לרוץ לאימון או לצאת לבילוי, או סידורים, לאכול צריך.

אז מקלפים איזה גזר או שניים, מגרדים אותם עד כלות,


מעלימים את הראיות מזירת הפשע, וניגשים מהר למזווה. 



סקירה קצרה מגלה צנצנת מלאה למחצה בעדשים ירוקות-חומות.עדשים זה פשוט קטניה נהדרת. תבשילים עם עדשים יושבים טוב בבטן, משביעים, טעימים ומנחמים. וכמובן מהירים להכנה. הנתון האחרון מכריע ויש החלטה. 


מהר לתוך הסיר, שטיפה יסודית אך קצרה, ולהתראות לעדשים, נתראה עוד מעט.



בינתיים, מבריק רעיון נהדר, פתיחה של המקרר מאכזבת במקום לנחול הצלחה נוספת. אין פטה,ואין בולגרית.

אוף.


הגזר המגורר ממתין יחד עם שן שום (צנועה, שלא הסכימה להצטלם) לעדשים שיתרככו.


מוכן!

צ'יק צ'ק העדשים נשטפות מעודפי הקליפה החוליים כדי שלא יעשו לנו לא נעים בפה.


מעורבבים היטב עם שאר המרכיבים.
וזהו. אפשר לקחת הפסקה קטנה מהחיים, לאכול סלט עדשים,ולהמשיך לרוץ.


למרות האכזבה מהיעדר פטה או בולגרית זה היה טעים,ומנחם.

הסלט הזה הומצא בערב בנות, בו חברנו כמה בנות ביחד, בישלנו ארוחת ערב למופת כולל מנה עיקרית,סלטים וקינוח (נו טוב אגלה לכם: פסטה ברוטב עגבניות וחצילים, סלט ירקות עצום עם רוטב מגניב,סלט עדשים ובראוניז נוטלה מושחתים).

הוא ממש טעים בתור ארוחה או כתוספת, מחזיק מעמד במקרר כמה ימים, ואפילו משתבח.
מתאים לימים כאלה שאין מה לאכול, ממהרים, ורוצים משהו בריא ומהיר. עדשים מתבשלות הכי מהר מכל הקטניות. ללא צורך בהשריה, מביאים את העדשים לרתיחה ובינתיים מכינים את כל שאר המרכיבים. כשהעדשים מרוככות מספיק לטעמכם, שוטפים אותן עד שהן קרירות למגע ומערבבים עם שאר המרכיבים. 

כמה פשוט,ככה טעים.


מרכיבים:
 כוס עדשים ירוקות
2 וחצי כוסות מים
2 גזרים בינוניים
1 שן שום גדולה
מיץ מחצי לימון או ליים
3 כפות שמן זית
רבע כפית טימין מיובש
רבע כפית אורגנו מיובש
כפית שטוחה מלח
רבע כפית פלפל שחור


אופן ההכנה:
שוטפים היטב את העדשים. מכסים במים ומביאים לרתיחה. כשרותח מנמיכים את האש. מבשלים עד לריכוך בין 25-35 דקות (כל אחד לפי טעמו). בינתיים מגררים את הגזרים, וקוצצים דק את השום. כשהעדשים רכות מספיק מורידים מהאש, שוטפים היטב מעל מסננת, עד שהן קרות למגע. מערבבים עם שאר החומרים ומתקנים תיבול לפי הטעם.



הערות ושדרוגים:
  • אפשר להשתמש בעדשים בכל צבע: שחורות,חומות,צהובות או אדומות, אבל לא בכתומות, הן לא מתאימות לסלט הזה.
  • אני השתמשתי במיץ ליים, כי כרגע מה שיש בשוק יותר דומה לאבנים מאשר לימונים, וליים זה נהדר, אז אם ידכם אינה משגת לימונים, עכשיו שיא העונה של הליים. רק לא לשכוח למעוך אותם היטב על השיש כדי להוציא מהם את כל המיץ.אפילו חתכתי קצת מהבפנוכו של הליים לתוך הסלט. מרענן ונהדר.
  • ניתן ואף מומלץ להוסיף עשבי תיבול מרעננים לסלט, כמו כוסברה, בזיליקום או נענע טריים וקצוצים דק. 
  • כמו שציינתי, הסלט ילך נפלא עם גבינה בולגרית או פטה מגוררת מעל גירור גס. גם יוגורט לבן ועשיר ילך פה מצוין.
  • את העדשים יש לבשל לפי מידת הרכות שאתם אוהבים. אני אוהבת להרגיש את העדשים שלי קצת נגיסות ולא רכות ומתפרקות, אז מידי פעם במהלך הבישול תוציאו כמה עדשים, תטעמו ותראו אם זה מספיק רך.

עוד מעט חורף, אני כבר לא יכולה לחכות!

6 כבר הגיבו:

נטלי אמר/ה...

אוי זה נראה פשוט מצוין. אני כל כך אוהבת סלט עדשים, ובכלל עדשים בכל צורה.
אף פעם לא הכנתי בבית, אבל מודה שעשית לי חשק.

נטלי

Winnie אמר/ה...

עדשים ירוקות גם מלאות בברזל כך שזה בכלל טוב (במיוחד לנו הנשים שסובלות מחוסר ברזל).
אני אוהבת עדשים, וראיתי שהכנסת אורגנו - וזה נשמע מעניין
בקיצור - אחלה סלט!!!!

Taltul אמר/ה...

תודה וויני! זה מושלם לצמחונים :)

ונטלי, כיף שבאת לבקר! שמחה שאהבת, כדאי לך להתחיל להכין בבית, זה ממכר...

מלי אמר/ה...

הסלט נראה טעים ומגרה,אהבתי את פשטות ההכנה.
אפשר בבקשה לקבל את המתכום לפסטה עם חצילים מהערב בנות?
תודה

Taltul אמר/ה...

היי מלי, תודה רבה.

אין לי ממש מתכון אז הנה זה בערך (רוטב עבור שתי חבילות פסטה)

חציל בלדי חתוך לקוביות קטנות, לטגן את הקוביות במעט שמן זית שחומם במחבת עד שהקוביות מזהיבות.

בסיר לטגן שתיים-שלוש שיני שום קצוצות עם בצל קטן קצוץ בשמן זית עד לשקיפות.
להוסיף קופסא קטנה של עגבניות מרוסקות בשימורים, ושתי קופסאות קטנות של רסק עגבניות, לערבב, לתבל בהרבה עשבי תיבול כמו אורגנו, טימין,בזיליקום ועוד. קצת מלח פלפל ופפריקה אדומה מתוקה.
להביא לרתיחה, להוסיף קצת מים לפי הצורך, ושהרוטב מצטמצם ומסמיך מוסיפים את קוביות החציל המטוגנות ומבשלים עוד קצת ביחד. לקראת סוף הבישול מוסיפים חופן נדיב של עלי בזיליקום קרועים. מבשלים פסטה לפי הוראות היצרן, מסננים ומגישים עם הרוטב חם חם וטעים.

בתאבון!

מלי אמר/ה...

טלטול,
תודה על המתכון, אנסה בקרוב ואדווח איך יצא.

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים