-->
טוען...

יום שני, אוקטובר 17, 2011

השזיפים האחרונים שלי- קראמבל כפול של שזיפים שיכורים

בקרוב כבר לא נראה פה שזיפים...


וזה כי הקיץ כבר נגמר!

הקיץ היא לא העונה האהובה עליי. אני אוהבת בה רק את הים ופירות הקיץ, שהאהובים ביותר הם השזיפים האדומים, העסיסיים, נוטפי המיץ אותם אני מחסלת בכמויות כל עוד הם בעונה.



החורף היא העונה האהובה עליי. משהו באוויר הקר, בגשם ושמיכות פוך פשוט עושה לי טוב על הלב. גם האפשרות ללבוש סריגים צעיפים ומגפיים משמחת את ליבי. הדבר היחיד שחסר לי בחורף הוא המגוון בפירות שדי מצומצם לתפוחים, אגסים ובננות שבהן אני לא נוגעת.



במהלך כל הקיץ אני טוחנת כמויות של שזיפים כדי להתכונן למחסור שלהם בחורף,אבל השזיפים של סוף הקיץ פחות אדומים, פחות עסיסיים, יותר חמוצים וקשים. טעימים לאכילה, אך לא כמו אלה של תחילת הקיץ.



קראמבל הוא מאכל מאד חורפי בעיניי. אוכלים אותו מהביל בדיוק כשהוא יוצא מהתנור, ומשהו בו מאד ביתי ומנחם, כמו פוך עבה בערב גשום. לכן קראמבל שזיפים מהווה שידוך בין פרי שמסמל לי קיץ, לקינוח שמסמל לי חורף. מעין קינוח של עונת מעבר שכזה, למרות שתמיד יהיה טעים וכיף לאכול אותו, לא?


את הקראמבל הכנתי הפעם קצת אחרת. כפול. שתי שכבות של קראמבל. באמצע, שזיפים שיכורים מוניל ורום. 





הבצק מנוקד בשקדים טחונים, כך גם המלית והציפוי. בצק שקדים הוא מתנת האלים.


סוכר חום ושקדים פרוסים לתוספת קראנץ' והופ לתנור.
הריח מפזר בבית התרגשות לקראת החורף הקרב ובא, הפוך כבר מוכן!



כמה דגשים להכנת המתכון:
  1. הבצק לא מכיל חמאה, לכן חשוב מאד לעבד אותו עיבוד קצר מאד כדי שלא יהיה קשה. פשוט מניחים בקערה את כל המרכיבים לבצק ובאמצעות האצבעות ממוללים בעדינות את כל המרכיבים עד לקבלת פירורים גסים. הבצק טעים מאד ולא מרגישים את המחסור בחמאה, והמרקם שלו פשוט מושלם אם מקפידים על עיבוד קצר ועדין.
  2. מתיקות הקינוח תלויה בחמיצות הפירות ולכן יש לטעום את הפרי קודם ואז להחליט כמה סוכר צריך להוסיף.
  3. ממש לא כדאי לוותר על השקדים בבצק-הם תורמים למרקם ולשומניות שלו ולכן אי אפשר להחליפם בקמח למשל.


קראמבל שזיפים שיכורים מרום
עפ"י מתכון שלי
8-10 מנות


מה צריך?
תבנית קטנה בקוטר 22 או פיירקס מלבני קטן
סכין
כפית
קערה גדולה
קערית קטנה
כף
ספל/כוס (מידה סטנדרטית)


למלית השזיפים
4 שזיפים
רבע כוס סוכר
2 כפות שקדים טחונים
רבע כוס רום (המשקה-לא תמצית!)
כפית מחית וניל או כפית תמצית וניל

לקראמבל
2 כוסות קמח
חצי כוס שמן
2 כפות מים
רבע כוס סוכר
חצי כוס שקדים טחונים
1 ביצה

ציפוי 
כף גדושה סוכר חום
2 כפות שקדים פרוסים


אופן ההכנה:
חוצים כל שזיף לשניים, מוציאים את הגלעין ופורסים את החצאים לפרוסות דקות (ירחים). מערבבים עם שאר רכיבי המלית-סוכר,וניל,רום,שקדים- ושומרים בצד-נותנים להם להגיר נוזלים. בקערה אחרת מערבבים בעדינות באמצעות האצבעות את כל מרכיבי הקראמבל עד לקבלת פירורי בצק. משמנים תבנית קטנה ומשטחים 2/3 מתערובת הבצק בשכבה אחידה בתחתית התבנית. מעל מסדרים בצורה שווה את פרוסות השזיפים ומעל יוצקים את הנוזלים שהם הגירו. את הפירורים שנותרו מערבבים עם הסוכר החום והשקדים ומפזרים בשכבה אחידה שתכסה את השזיפים. אופים בתנור שחומם מראש ל175 מעלות כ-25 דקות עד ששכבת הפירורים זהובה והשזיפים מבעבעים.



הערות ושדרוגים:

  • את הרום ניתן להחליף בכל אלכוהול אחר- ליקר תפוזים, ברנדי, קוניאק, ועוד ועוד.
  • אלכוהול לא בא בחשבון? מיץ תפוזים, מיץ תפוחים, מיץ רימונים וכיד הדמיון.(אפשר להוסיף כף אלכוהול למיץ)
  • את השקדים בבצק ניתן להחליף באגוזים אחרים למרות שטעמם של השקדים עדין מאד ומשתלב הכי טוב עם כל פרי.
  • כדי להפוך את הקראמבל הזה לחורפי באמת או אם ידכם כבר לא משגת שזיפים, אפשר להשתמש בתפוחי עץ, אגסים, פירות יער קפואים או אפילו לשלב כמה פירות. הכל הולך.
  • הקראמבל היה מוכן תוך 25 דקות בתנור שלי, אני ממליצה אחרי רבע שעה כבר להציץ ולראות מה מצבו, זה משתנה בהתאם לגודל התבנית ולתנור ולכן, כמו תמיד, אני ממליצה לעקוב. הוא צריך להיות זהוב-שחום ומבעבע מאד.
  • ניתן להכין את הקראמבל בכלים אישיים.
  • מומלץ להגיש חם ישר מהתנור בליווי כדור גלידת וניל שמנמן.
הקראמבל נשמר כשבוע ואפילו קצת יותר במקרר. טעים ישר מהמקרר, ומעולה לאחר חימום קצר בטוסטר או בתנור.







שיהיה לכם חורף קר ונעים!!

15 כבר הגיבו:

ענבל אמר/ה...

אמאלה איזה כיף שחזרת לעדכן כמו פעם! (אני מקווה שזה לא חד פעמי, כן?..)
את נהדרת, באמת. נראה פשוט מדהים

Winnie אמר/ה...

את כבר יודעת שאני מאדדדדדדדדדדדדדדדדדד אוהבת עוגות ומאפים עם שזיפים.
קראמבל שזיפים עוד לא הכנתי ואני בהחלט מתכוונת :)
הוא נראה מעולה ומאד מזמין

אגב - אני איתך לגמרי - קראמבל הוא מאפה חורפי יותר, וגם אני לא נוגעת בבננות (למרות שאני דווקא אוהבת אותן)

שרית-ב אמר/ה...

משגע !!!!!!!!!!!!!!!!!

התאהבתי !

מיליון תודות !

מועדים לשמחה ,

שרית-ב

שמרית אמר/ה...

קראמבל שזיפים!! הכי טעים שיש!
לי אישית חסר קצת קינמון כדי שזה פשוט מושלם :))
והתמונות...חבל"ז כל פעם אני מתעלפת מחדש!!

גיל אמר/ה...

וואו, זה נראה מעולה.
קראבל זה אחד הקינוחים שאני הכי אוהב. כמות ההשקעה והסתבכות המעטות עומדת בסימן הפוך לכמה שזה טעים.
כל הכבוד שהצלחת להוציא ממנו גם תמונות כאלו יפות, זה אחד הדברים הכי לא פוטוגניים שיש ואני ממש לא הצלחתי כשניסיתי לצלם :)

נטלי אמר/ה...

יאמ יאמ יאמ! גם הצילומים מעולים :) עכשיו בא לי קראמבל.

בישול בזול אמר/ה...

אבל למה את גורמת לי לרייר על המקלדת למה?? :)
התמונות נורא יפות. הן ממש תופסות את החיות של השזיפים.

פיית העוגיות אמר/ה...

אבל בחורף יש תותיםםםםם!
וזה הפרי הכי טוב בעולם
בשבילו לא איכפת לי לקפוא מקור קצת. אבל ממש לקטנה.
כי אני שונאת קור ומעילים...
מחייך אליי הקראמבל שלך :) נפלאה את

Taltul אמר/ה...

תודה רבה לכולכם, אנשים טובים על התגובות החמות ! ☺

שמרית אפשר להוסיף קינמון לבצק או לציפוי עצמו, חשבתי על זה גם -אני מתה על קינמון, אבל אם הייתי שמה אף אחד לא היה נוגע בזה חוץ ממני.

ופיירי-איך שכחתי מהתותים? אני לא מאמינה! אני חולה על תותים! פויה טל. פויה.

אנונימי אמר/ה...

האם הבצק שבתחתית מצליח להשחים ולהיות פריך? עם כל נוזלי ההשריה?
תודה מראש לו

Taltul אמר/ה...

אנונימי, הבצק בתחתית בהחלט נאפה היטב ונשאר פריך למרות הנוזלים, הוא בכלל לא בצקי או רטוב. אם יש לך ספק, אפשר לאפות אותו אפייה מקדימה של 5-7 דקות.

שירי אמר/ה...

הגעתי לפה דרך הבלוג של fairy_mi
ויש לך ממש בלוג מקסים!

כבר הרבה זמן אני מחפשת מתכון לקראמבל עם שמן ולא חמאה וזה ממש משמח!

תודה!

אבישי אמר/ה...

ללא ספק, הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לארבעת השזיפים הרכרוכיים שהזדקנו לי במקרר. קלות ההכנה עומדת ביחס הפוך לתוצאה המרהיבה. קראנצ'י ושזיפי ומשכר ומרענן. ליגה.

אנונימי אמר/ה...

שלום טל,

אני מתכננת להכין לשבת.. נראה מעולה!!
תהיתי אם אפשר להחליף את הקמח בקמח מלא, ואם כן, האם אני צריכה להוסיף עוד שמן או עוד ביצה?

המון תודה!

טל אמר/ה...

הי,
לדעתי אין צורך בתוספת נוזלים, פשוט במקום 2 כוסות קמח לבן, תשתמשי בכוס וחצי קמח מלא. אם יהיה דביק מדיי, תקמחי מעט. לדעתי זה צריך להספיק ואפילו יהיה יותר פריך.

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים