-->
טוען...

יום חמישי, אוקטובר 20, 2011

זה מה שבא לי עכשיו- מרק עגבניות ואורז

חורף. בית. קר. פוך. אמא. מרק עגבניות ואורז.



מה צריך יותר מזה כשקר וחשוך בחוץ?




מרק הוא אחד המאכלים הנהדרים בעיניי.
אני הכי אוהבת לאכול מרק בחורף. מרק טוב ומהביל, ודייסקת קוואקר.

הי אמא

זה חם, זה מנחם, זה מרפא מחלות, מגן מפני חיידקים, ואחריו ישנים כל כך טוב.



אין, מרק, הפשוט ביותר, נועד גם לעצלנים, וגם לחרוצים. גם לבריאים וגם לחולים. גם לילדים וגם למבוגרים.


איך אפשר לפשל בתהליך הפשוט של זריקת שיירי ירקות לסיר יחד עם תבלינים ומים רותחים ולשכוח מהסיר לאיזו שעה? אח"כ פשוט נהנים מארוחה חמה ומשביעה.


פשוט מרק. 



אז נכון, עדיין לא חורף רשמית. אבל אני כבר מצוננת מאוגוסט בציפייה למרק! קר בערבים, מחשיך מוקדם, וכשמתעוררים בבוקר, לא בדיוק קל לצאת מהשמיכה.
אז אני חושבת- אמרו כן למרק! ככה החורף יבוא מהר!



מה יותר טוב ממרק? מרק שהוא ארוחה.



בואו ניקח עגבניות, תבלינים וקצת אורז- קיבלנו אחלה ארוחה, קלה להכנה .



אני זוכרת ימים זועפים וקשים, בהם הרוח 'פרקטיקלי' העיפה אותי הביתה, נכנסתי הביתה מובסת, קרה, רטובה ורועדת, וקערת מרק אחת שהכילה כל כך הרבה בטטה וחומוס, פשוט במחי כף תיקנה את הכל.



אין מה לעשות. מרק הוא מרק.



דווקא בפשטותו הוא מתקן כל עוול. כי הוא לא מתאמץ. הוא מי שהוא. לא הכי אסתטתי, לא הכי מדויק, די מרושל לפעמים, והטרוגני.



מרק עגבניות ואורז
עפ"י מתכון שלי
כ-6 מנות




מה צריך?

מגררת
סכין
כף
סיר גדול
קערה

מרכיבים:

2 כפות שמן קנולה
2 שיני שום קצוצות
 1 בצל גדול קצוץ
4 עגבניות גדולות מרוסקות במגררת
מיכל רסק עגבניות מרוכז (260 גרם)
2 כפיות סוכר חום 
2 כפיות אורגנו מיובש
כ-2 כפיות מלח (או פחות או יותר, לפי הטעם)
חצי כפית פלפל שחור
כפית גדושה  פפריקה מתוקה
כף פטרוזיליה קצוצה
6 כוסות מים (מודדים במיכל של רסק העגבניות)
חצי כוס אורז שטוף או כוס אורז מבושל

אופן ההכנה:

מחממים את השמן בסיר גדול ומטגנים בו את הבצל. כשהוא מתחיל להזהיב מוסיפים את השום והסוכר ומטגנים עוד קצת עד לקבלת גוון זהוב עמוק וריח קרמלי. מוסיפים את העגבניות המרוסקות לבצל והשום. מטגנים כ2-3 דקות. מוסיפים את רסק עגבניות ומבשלים עוד 2 דקות תוך כדי בחישה. מוסיפים מים ותבלינים -מלבד המלח-ומביאים לרתיחה. מבשלים כ40 דקות עד שהנוזלים מתחילים להצטמצם והמרק מסמיך, מוסיפים את האורז  והמלח ומבשלים עוד 20 דקות. אם האורז כבר מבושל מוסיפים אותו לקראת סוף הבישול לכמה דקות אחרונות. מוסיפים את הפטרוזיליה מערבבים היטב ומכבים את האש. 






הערות ושדרוגים:

  • מומלץ לטעום את המרק בזמן הבישול ולתקן את התיבול. לפעמים העגבניות חמוצות מאוד, ותוספת קטנה של סוכר במהלך הבישול מקפיצה את טעם המרק כמה שלבים למעלה.
  • בהוספת אורז לא מבושל יש לבשל אותו יחד עם המרק כ20 דקות או עד שהוא רך. חשוב לשטוף את האורז טוב טוב כי יותר מדי עמילן במרק יהפוך את כל העסק ליציקה.אם מדובר באורז שבושל מראש, ניתן להוסיפו בכמה דקות האחרונות של בישול המרק כדי שיספוג טעמים אך לא יתפורר.
  • את המלח יש להוסיף לקראת סוף הבישול ולא בהתחלה יחד עם שאר המרכיבים כי לעתים הוא נוטה ללכת לאיבוד במרקים.
  • ניתן להחליף את האורז בגריסים מושרים, בחומוס או שעועית שבושלו מראש לריכוך, ואפילו בשיבולת שועל.
  • המרק אמור להתקבל סמיך ועשיר. אם בישלתם את המרק יותר מדיי והוא הצטמצם והסמיך מדיי ניתן להוסיף מים ולהביא אותו שוב לרתיחה.
  • השתמשתי באורגנו יבש כי תבלינים מיובשים יותר מתאימים למרקים. עשבי תיבול נוטים להשחיר ולאבד מטעמם בבישול ארוך והרתחה ולכן תבלינים יבשים בעלי טעם עמוק יותר מתאימים למרקים. אפשר להשתמש בכל עשב תיבול אחר-יבש או טרי כמו בזיליקום, טימין או רוזמרין. אם הוא טרי יש להוסיף אותו לקראת סוף הבישול כמו הפטרוזיליה.
  • כמות הפטרוזיליה קטנה מאד מכיוון שטעמה יכול להשתלט על הטעמים האחרים. לטעמי כף אחת מספיקה אבל אם אתם אוהבים יותר, אפשר להוסיף כמה שרוצים. אפילו כוסברה.
  • המרק נשמר מצויין במקרר וטעמיו משתבחים, בערך 5 ימים. ניתן לחמם במיקרוגל, או על הגז בתוספת קצת מים.



אז למי מתחשק קצת מרק חם לימים קרים?


12 כבר הגיבו:

נטלי אמר/ה...

זה כל כך עשה לי חשק למרק עכשיו! רק שיגיע כבר הגשם ואני מסודרת :)

עלמה אמר/ה...

כל כך קר פה וכל כך בא לי מרק עגבניות עכשיו!

Winnie אמר/ה...

אוהבת מאדדדדד מרקים, ואצלנו אוכלים מרק כל השנה.
נורא כייף גם לאכול מרק חם בקיץ כאשר המזגן פועל בשיא הכוח.
אין כמו מרק!
ומרק עגבניות הוא מרק נהדר, תודה רבה על המתכון :)

ammallia אמר/ה...

הזכרת לי את ילדותי, אימא שלי דאגה שפעם בשבוע נאכל מרק עגבניות, בדיוק כזה עם אורז.
תודה

פיית העוגיות אמר/ה...

נראה טעיםםם
ממש מתחשקת לי קערה מהבילה בצינה שתקפה אותנו
ואחלה תמונות אחותי!

אוכל לנשמה אמר/ה...

התמונות לא משאירו ברירה אלא לברך את החורף , יש בו גם דברים מנחמים..
כיף של מרק..
תודה
חיה

שמרית אמר/ה...

מרק זה היתרון היחיד של החורף, טוב נו, גם שוקו חם מתחת לפוך :))
עשית לי חשקקק!

אנונימי אמר/ה...

ניסית פעם לשים פלפל ירוק שלם במרק בזמן בישולו? נותן טעם וארומה מדהימים.

שיר אמר/ה...

תודה על המתכון, הכנתי, יצא מעולה!:)

אנונימי אמר/ה...

נראה מעולה!
כל כך הולך לנסות את זה.

רק שאלה אחת... הקערית מרק המדליקה הזו - מאיפה היא?

טל אמר/ה...

הקערית המגניבה מארון הכלים של אמא P: הוא מלא בהפתעות!

וזה ממש ישן אני בספק אם אפשר למצוא משהו כזה היום

מרינה אמר/ה...

גילית בפוקס את בלוג והמרק פשוט קרץ לי :)

פעם ראשונה שאני מכינה מרק ויצא מעולה!!!!

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים