-->
טוען...

יום חמישי, פברואר 09, 2012

המדריך לצלם האוכל החובב


היום לא יהיה כאן מתכון, לא לא.
יהיה פה מדריך לא פחות חשוב מכל מתכון שאי פעם תכינו.

אם אתם אוהבים לבשל, לאפות, לאכול ולתעד רגעים בחייכם, אם אתם ממנציחי האירועים, תמיד שולפים מצלמה  (או אייפון) ברגע המתאים, אבל מרגישים שמשהו שם חסר- המדריך הזה הוא בשבילכם.

אז איפה מתחילים?
טיפים לצלם האוכל החובב /טולטולים

  • הכירו את המצלמה שלכם: אני לא אפתח ואגיד שכדי לצלם טוב אתם צריכים לשבור את קופת החזיר שלכם ולקנות מצלמת רפלקס יקרה וציוד מקצועי. כמובן שזה יכול לעזור, אבל אפשר להסתדר עם המצלמה הביתית הקטנה שיש לכם. איך? כל מצלמה מגיעה עם חוברת הוראות כזו או אחרת. כל מורה צילום טוב יגיד לכם לפני הכל-קראו את המדריך. קראו אותו, עברו על כל כפתור, תראו שאתם מבינים מה כל מצב אומר, שחקו איתה, נסו, טעו ולימדו. אם איבדתם את החוברת או שהיא חס וחלילה בסינית יש אתר בו ניתן למצוא מידע, חוברות עזר וסרטונים על כל מצלמה, והוא כמובן נקרא Google.
פשוט כתבו בשורת החיפוש את דגם המצלמה שלכם ומה אתם רוצים למצוא ותראו כמה תוצאות יעילות תקבלו.

דוגמא:
אגב, רק כדי לסבר את האוזן, אמנם אני מצלמת במצלמת רפלקס, אבל יש לי גם מצלמה קומפקטית מעולה שאני עדיין משתמשת בה ואפילו צילמתי בה פרויקט שלם ללימודים (מי שרוצה המלצה מוזמן לפנות אליי בפרטי ואשמח לעזור)

ברגע שאתם מכירים את המצלמה שלכם טוב ושולטים בה ולא היא בכם, יהיה לכם יותר קל וכיף לגשת לעניין.

  • תאורה:  כשמצלמים בכלל ואוכל בפרט, התאורה מאד חשובה. בצילום אוכל נרצה לקבל תמונה מגרה, מעוררת תאבון, חיה וחדה. תאורה נכונה תסייע לנו להשיג תמונות מוצלחות. ידוע שיש קשר בין צבעים מסויימים לבין הגברת התאבון. התאורה משפיעה מאד על הצבעים בתמונה וכתוצאה מכך על התוצר הסופי ורמת הגירוי שהוא יוצר. הכי מומלץ כמובן הוא לצלם מזון באור טבעי. הכוונה היא בחדר מואר ככל האפשר באור טבעי שנכנס מהחלונות או המרפסת ומתפזר באופן אחיד בחדר. אור טבעי בוהק מדיי וחזק שנופל באופן ישיר על האובייקט, יגרום לתמונה לצאת שרופה ובהירה מדיי, ונקבל בסופו של דבר תמונה לא ברורה.
דוגמא:

תמונה שצולמה באור טבעי חזק שנפל ישירות על האוביקט. תראו כמה השיש והקערה "נשרפו" ואיבדו פרטים. מישהו מזהה פה חמאה מומסת?


צילום מוצלח באור טבעי:



תאורה טבעית היא המומלצת ביותר, אבל מה לעשות לא תמיד מתאפשר לנו לצלם בשעות היום כשיש אור טוב ולכן אפשר להשיג אור שדומה לאור טבעי בשימוש עם פלורסנט צהוב או שילוב של אור צהוב עם פלורסנט לבן.יש הבדל, וזה כמובן לא אותו דבר כמו לצלם באור טבעי אך אפשר להשיג תוצאות די טובות (דבר שכמובן מושפע מהמצלמה שלכם)

למשל, התמונה הזאת צולמה בלילה בתאורת פלורסנט לבנה בשילוב עם אור צהוב:



כשאין מספיק אור, המצלמה נאלצת לתגבר את רגישותה לאור (באופן ידני או אוטומטי) דבר שאמנם נותן תמונה בהירה יותר, אבל איכות התמונה יורדת משמעותית והתמונה יוצאת "מגורענת" כלומר ניתן לראות על גבי התמונה ריבועים קטנים קטנים (פיקסלים). 
קחו לדוגמא את התמונה הזאת שצולמה בתנאי תאורה לא טובים:


תקריב מגלה לנו שתמונה לא חדה, מפוקסלת, ובתנאי תאורה טובים הייתה יכולה להיראות הרבה יותר טוב:


ניתן לפתור בעיה זו באמצעי פשוט. מאירים בצורה טובה ולא ישירה מדיי על האוביקט עם מנורת שולחן פשוטה. בצד הנגדי מעמידים רפלקטור (מחזיר אור) מאולתר מדף לבן, נייר כסף או מראה. הרפלקטור יחזיר את האור מהמנורה על האוביקט ויאפשר לכם לקבל תמונה טובה יותר.


  • זווית צילום: הזווית ממנה מצלמים אוכל היא חשובה ביותר ויש שני מקרים שצריך להבדיל בינהם. אם מצלמים סדרה של תמונות ואם מצלמים תמונה אחת בלבד. במקרה של סדרה- אין בעיה. ניתן לצלם מזוויות שונות ותקריבים. אם מדובר בתמונה אחת היא חייבת להיות התמונה הכי מחמיאה, שתציג את מירב הפרטים האפשריים על האובייקט. למשל, במקרה של תמונה אחת, תקריב קרוב מדיי של סלט עמוס וצבעוני לא יהיה טוב. זה אמנם ייצור צילום מופשט ומעניין מבחינה אמנותית, אבל הוא לא יספק לנו פרטים על הסלט, ולא ייצור עניין. ולכן יש לצלם את האובייקט מכמה זוויות ולבחור את התמונה המחמיאה ביותר שמספקת לצופים הכי הרבה פרטים עליו. במקרה של סדרה, חשוב לגוון בזוויות הצילום ולא ליצור תמונות דומות מדיי שיגרמו מהר לתחושת שעמום.
זוויות נפוצות:

תקריב: 
דוגמאות לצילומים מעניינים ויפים, שיכולים להוות חלק מסדרה של תמונות כי בפני עצמם הם לא נותנים לצופה להבין בצורה ברורה באיזה מתכון מדובר.



מבט על:
צילומים שיכולים להוות חלק מסדרה או לעמוד בפני עצמם. יש להיזהר מזווית זו כי היא לא מחמיאה לכל מנה.
מתאימה מאד לצילום תהליכי אפייה או בישול.



מה עדיף? מהצד או מבט על?


מבט מהצד:
צילום שיכול לעמוד בפני עצמו או כחלק מסדרה, אך יש לוודא שבאמת רואים בצורה טובה את המנה עצמה.




  • סגנון (סטיילינג): כדי להחמיא למנה שלכם בצורה הטובה ביותר, אני ממליצה לא לצלם אותו בכלי פלסטיק שקניתם בו בשר בסופר, או בקופסת טאפרוור של אמא שלכם. אם השקעת ואפיתם / בישלתם, השקיעו עד הסוף. צילום טוב חייב להיות מלווה בסטיילינג טוב, ותשומת לב לכל הפרטים שמסביב.לוקחים מאפיינים בולטים מתוך המתכון ומדגישים אותם באמצעות אובייקטים מתאימים:עוגיות קינמון ייראו טוב לצד מקלות קינמון, מתכון המכיל שוקולד יצטלם יפה לצד שוקולד צ'יפס המפוזר באקראיות,  אם הכנתם עוגיות שוקולד צ'יפס למשל, יהיה נחמד לסדר אותם בצלחת יפה, לצד מפיות וכוס חלב. דמיינו שהאורח הכי חשוב שאתם מכירים עומד להגיע, ואתם עורכים שולחן לכבודו. איך הייתם מסדרים את המנה?יצירתיות ודמיון חשובים כאן.
כדי ליצור עניין קחו השראה מגלגל הצבעים וצרו שילובי צבעים שיגרמו לאנשים להתעמק בצילום באמצעות שילוב נכון של צבעים מנוגדים ומשלימים:

למשל מפית כחולה וצלחת כתומה, מרק צהוב בקערית סגולה, ועוד שילובים לפי הגלגל. צבעים יוצרים אווירה, ולכן קינוחים עדינים יותר ילכו טוב עם צבעים פסטליים ובהירים. מנות כבדות עם צבעים לוהטים כמו אדום צהוב וכתום, ומנות מרעננות וקרירות כמו סלט או גלידה, ילכו טוב עם צבעים כחולים וירוקים, ועלה נענע מעל.

גם לפזר עשב תיבול ירוק מעל מנה אדומה כמו פסטה או מרק הוא שימוש נכון בגלגל הצבעים, ולא תאמינו כמה זה עושה את ההבדל.

סטיילינג לא טוב: 

הרקע הלבן בולט מדיי וגונב את ההצגה, הצבע של קרש החיתוך דומה מדי לצבע של המאפה, ולכן הוא נבלע ברקע ולא בולט במרכז.

דוגמאות לסטיילינג טוב:

המאפים נמצאים בתוך סלסלה ויוצרים תחושה של יציאה לפיקניק, יחד עם מפת פיקניק אדומה ומפית ירוקה בתוך הסלסלה שיוצרים ניגוד צבעים המושך את העין ומחמיא למאפים.



צבע העוגיות נוטה לכתום, בולט על פני הרקע הלבן אך עם זאת משתלב עם העץ החום. הנגיעה הכחולה בכלי העוגיות מהווה ניגוד לכתום שבעוגיות ויוצרת מראה נעים לעין.


בראוניז שצולמו כשיש עליהם בייגלה מצופים שוקולד שנמצאים בתוך העוגה ומרמזים על היותם בפנים, ובלי שהייתי שמה אותם על הבראוניז, מי שהיה רואה את התמונה בלי לקרוא את הפוסט לא היה מבין שהם שם (וזה החלק שהופך את המתכון לאטרקטיבי ומיוחד) וזה מה שהופך את התמונה למעניינת יותר שתגרום לצופה לקרוא את הפוסט.



הרגע המכריע: הרגע המכריע הוא מושג בצילום בו הצלם היה בזמן הנכון ובמקום הנכון ותפס תמונה שמציגה אירוע חד פעמי  או נדיר. בצילום אוכל, זה קצת פחות דרמטי אבל יש רגעים בהם ניתן להשתמש בזה, בעיקר בצילום תהליכים של אפייה או בישול, וקשה להסביר את זה במילים ולכן אסביר בתמונות.

רגע לפני שהציפוי נוזל לגמרי ומתקשה:


אדים אפשר להנציח רק שמדובר באוכל חם, ובמיוחד אם מדובר בחורף צריך למהר לפני שהוא יתקרר:


וגם נוזל שנשפך או ביצה שנשברת



  • השראה: אם אתם אוהבים את הנושא ונמשכים אליו, חפשו השראה באינטרנט. יש המון בלוגי אוכל בארץ ובעולם של אנשים מוכשרים להפליא שניתן לשאוב מהם השראה בצילום וסטיילינג כמו:

ישנם אתרים המרכזים מגוון תמונות מבלוגים מכל העולם מהם ניתן להתרשם ולהכיר בלוגים חדשים כמו Dishfolio 

כמו כן, תמיד אפשר להירשם לסדנאות וקורסים ולהתפתח ולגדול, הכל תלוי בכם ובכמה אתם אוהבים ורוצים בזה.


לאחר שחקרתם כל כפתור ופיפס במצלמתכם הקטנה, ואתם רוצים לצלם אוכל, אני יכולה להמליץ על אמצעי עזר שיכול להועיל ולהקל מאד- חצובה. נכון שהבטחתי שלא צריך ציוד יקר אז הנה אני מקיימת! ישנה חצובה מתקפלת שניתן לשאת לכל מקום, שעולה בערך דולר אחד, וניתן לרכוש אותה בEbay שתעשה את כל הדרך לארץ בחינם. זה עוזר מאד מאד.

בכל שאלה אני אשמח לעזור ולסייע, ואם יש נקודה שלא ברורה או שלא פירטתי עליה מספיק, כתבו לי בתגובות וננהל דיון בנושא בשמחה.

14 כבר הגיבו:

אנונימי אמר/ה...

איזה מדריך מושקע! כל הכבוד!

אני בעד להשקיע וכל פעם אי מרגישה שוב ושוב שחסרים לי אביזרי מטבח מיוחדים. כמובן גם קנון E500 לא היתה מזיקה, אבל אני די מסתדרת עם מה שיש.

שמעתי שאת מוכרת חצובות בדולר? לא צריך משלוח, אני אבוא לאסוף ממך :-)

סוף שבוע נפלא!
אלנה

Chana Leib אמר/ה...

מעניין ומעורר השראה! רוב תודות.

ענת אמר/ה...

מבחינתי השלב הקשה זה לקרוא את חוברות הדרכה...:)
חצובות בדולר?
יופי של מדריך!

בישול בזול אמר/ה...

יאי איזה כיף של מדריך! אני הכי אוהבת שיש לך דוגמאות של מה לא לעשות. תמיד כשיש מדריכי צילום הם מלאים רק בתמונות נפלאות. ברור לי שהתמונות שם אכן יפות ושמחבר המדריך אכן מוכשר ומצלם טוב, אבל קשה לי להבין מה בדיוק עושה את התמונות יפות. כשאת שמה את התמונה הטובה ליד התמונה הלא טובה בגלל X, הרבה יותר ברור למה צריך או לא צריך לעשות X. תודה רבה!

מור אמר/ה...

אחלה מדריך, יופי יופי יופי של תמונות! גם אלה שנופלות בקטגוריית ה"אל תעשה". כמובן שאחיותיהן שהן תוצר של הוראות ה"עשה" שלך מאפילות עליהן, אבל בכל זאת.. מהמם. הכל.
בא לך לבוא לצלם עבורי את כל התמונות שלי? אני מוכנה לשלם. אם תביאי איתך את החצובה שלך, אני אפילו אוסיף לך דולר לשכר!

Winnie אמר/ה...

טלטול - כל הכבוד על המדריך

אני בנתיים עוד לא מצליחה להתחבר לעניין הצילום, למרות שכמו כולם אני מאד אוהבת תמונות טובות!:)

טל אמר/ה...

תודה לכולם!

אלנה מה את צריכה קאנון חדשה? יש לך אחלה תמונות! וגם אני מרגישה צורך לרענן את אביזרי המטבח שלי...

ומור יש על מה לדבר. בתנאי שאני מקבלת פאי צ'אבי האבי אחת לשנה, זה חלק מתנאי ההעסקה. תודה, שלום.

וכולם תירגעו אני לא מוכרת חצובות, אבל אמרתי לעצמי, אם אני קונה חצובות בכל כך זול, למה שלא ידע כל העולם?

נסלישיליפוז15-רותי אמר/ה...

זה נראה נפלא וטעים..!
הבן שלי מאד אוהב...
יום אהבה שמח,
רותי :-)

אנונימי אמר/ה...

מאוד מאוד נהנתי ליקרא ..וההסברים פשוטים וברורים...יש לי שאלה מצלמת קנון[אני לא משתמשת אז הבת משתמשת בה לצורך הלימודים מסובך מידי בשבילי]אך יש לי מצלמה דיגיטלית שאליה אני צמודה ..אך למשל הסברת על התאורה הטיבעית,אתמול הכנתי עוגה מהבלוג שלך[בחושה/חלבה]ורציתי לצלם והיה יותר מידי אור התמונה יתאה תמיד בהירה מאוד מאוד...ניסיתי זווית אחרת מלמעלה למשל והתמונה יצאה פחות או יותר ברורה....האם יש לך טיפים גם למלמות האלו?
מודה לך מואד מאוד
ואגה העוגה יצאה נהדרת אל לא עשיתי אותה שייש.אנסה להעלות תמונה חחח
שבת נהדרת טיטולית
שונטי

טל אמר/ה...

הי שונטי!
קודם כל אני שמחה שאהבת את המדריך והעוגה, תודה!
לגבי המצלמה, אשמח אם תשלחי לי מייל /הודעה פרטית עם הדגם של המצלמה והדברים שאת רוצה לדעת ואני אנסה לעזור לך ביותר פירוט.
בהצלחה בהמשך :)

אנונימי אמר/ה...

בוקר נהדר טל...
מודה לך מאוד מאוד..שולחת לך כבר היום...וסליחה על השגיאות .לא בדקתי לפני השליחה....

שונטי

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה על המדריך המפורט! ועל הבלוג המקסים.
יש לי שאלה בנושא אחר, אולי תוכלי לעזור לי- אני רוצה לפתוח בלוג עם מתכונים שאספתי (לא מתכונים שאני פיתחתי) האם זה מספיק שליד כל מתכון ארשום את שמו של בעל המתכון + קישור לאתר שלו? אני רוצה להמנע מהפרת זכויות יוצרים.
תודה רבה!

טל אמר/ה...

אנונימי/ת,
בבקשה תשלח/י לי מייל ואשמח אם נדסקס על כך באופן אישי :)

אנונימי אמר/ה...

הי אני בד"כ לא מגיבה אבל נו באמת- גם אוכל מאמם וגם הוראות צילום! מה יכול להיות יותר טוב מזה?
אהה. אני יודעת! מצלמה חדשה. למרות שהקנון sx30 שלי חדשה יחסית. יותר אהבתי את האחות הקטנה is3.
אושר - אחת שאוהבת לקרוא את הבלוג שלך ולצלם.

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים