-->

יום שני, יוני 11, 2012

קיש בצל מקורמל וסוף שנה

אני לא מאמינה שזה נגמר.

שסיימתי שנה א, וסיימתי את אחד הקורסים הנוראיים והמתסכלים מכל, ושרדתי כדי לספר לכם על כך.

עדיין לא מאמינה.

אני עדיין לא מאמינה שהצלחתי לסיים את הציור הענק הזה


ועוד מלא קטנים אחרים, ומלא כאלה של בחורות עירומות (נשמע לכם כיף אה??)
או שנפטרתי מקורס טיפוגרפיה. ומקורס יסודות העיצוב.

אבל עשיתי המון..



?מוכרות התמונות

טוב היו עוד מיליון דברים.

אבל זה נגמר.
 יאיי רק עוד 3 שנים לדרך!

זו אפילו לא שנה שלמה ואני מרגישה שעבר נצח. היה קשה, מעייף, מתיש, מעצבן, מהנה, מלמד, מחדש, מעסיק.

היה טוב והיה רע, וטוב שנגמר.

למדתי המון על עצמי, והדבר העיקרי שלמדתי, הוא שאני מאד אוהבת לאפות ולבשל, אפילו יותר מהלימודים.
זה מרגיע אותי ומנקה לי את הראש.

ומכיוון שאחד הפרויקטים שעסקתי בו הסמסטר היה קשור לאפייה ולתנור שלי, לא יכולתי להיכנס בדלת של הכיתה ביום ההגשה הסופית בלי משהו טעים לאכול.

אז הכנתי עוגיות שוקולד צ'יפס ושיבולת שועל מהמתכון הזה, והכנתי גם קיש בצל מקורמל.




אני אגלה לכם סוד. ביום של ההגשה הסופית הייתי קצת לחוצה, ולא בגלל ההגשה הסופית, אלא פשוט נורא רציתי שהקיש ייצא טעים כי אף פעם לא הכנתי את המתכון הזה לפני..זה היה אלתור יותר מאשר מתכון.


נחשו מה?


יצא מדהים. מישהי נכנסה לכיתה והתחילה לחתוך את הקיש לפרוסות. מאז, כל שנייה נכנס מישהו לכיתה כי הוא "שמע שיש כאן אוכל" ותוך 5 דקות לא נשאר פירור. קיבלתי הצעת נישואים (לא באמת,נו), ומלא מחמאות.


אומר את זה ככה, זה עשה לי את היום.



זהו, רציתי להגיד תודה לכל מי שעזר ותמך והבין ולא הבין, ולכל מי שהפכתי לו את הסלון, או ציירתי לו על הרצפה, או בכיתי לו על הכתף. 



אתם יודעים מי אתם.


אז את הבצק לקיש ביססתי על המתכון של הבורקיטס. את המלית הכנתי בדומה לקיש הפטריות הירוק. בינהם, בצל מקורמל בסוכר חום, רכז רימונים וקצת טימין טרי.

היה יאמי.

קיש בצל מקורמל
עפ"י מתכון שלי
קיש בתבנית 24-26

מרכיבים:


לבצק

2 כפות מיץ לימון
1 כף סוכר
רבע כפית מלח
חצי מיכל שמנת חמוצה (100 מ"ל)
120 מ"ל שמן זית (חצי כוס)
60 מ"ל חלב (רבע כוס)
350 גר' קמח (כ 2 וחצי כוסות)
חצי כפית סודה לשתייה
כפית אבקת אפייה
קורט פלפל שחור
כפית גדושה פפריקה מתוקה

לבצל המקורמל:
3 כפות שמן זית/ קנולה
1 בצל סגול גדול פרוס לטבעות/ירחים
2 בצלים לבנים גדולים פרוסים באותו אופן
2 כפות סוכר חום
2 כפות רכז רימונים
2 ענפי טימין
מעט פלפל שחור גרוס גס

לרויאל:
200 מ"ל שמנת חמוצה
60 מ"ל חלב (רבע כוס)
3 כפות קמח
2 ביצים
200 גר' גבינת חמד מגוררת

אופן ההכנה:


מחממים תנור ל175 מעלות.


בצק:
בקערה מניחים שמנת חמוצה, חלב, סוכר, מלח, שמן זית ומיץ לימון. טורפים היטב עד לקבלת תערובת קרמית ואחידה. מוסיפים את התבלינים לקערה, ומנפים אליה את הקמח יחד עם אבקת האפייה והסודה. מערבבים תחילה עם כף, וכשהבצק מתחיל להתגבש לשים כ 2 דקות עד לקבלת בצק חלק ונוח. זה בסדר אם הוא קצת דביק. מקמחים היטב את הבצק ומניחים בין שני ניירות אפייה. מרדדים לעלה עגול בגודל התבנית. מסדרים את הבצק בתבנית בצורה אחידה ומהדקים היטב לדפנות ולתחתית.דוקרים את הבצק במזלג ומניחים מעליו נייר אפייה ועליו משקולת מקטניות ואופים אפייה עיוורת של 10 דקות.

לבצל המקורמל:
פורסים את הבצלים לפרוסות בצורה שאוהבים ומשאירים רבע מפרוסות הבצל הסגול בצד.מחממים שמן במחבת רחבה על אש גבוהה. כהשמן חם מוסיפים את הבצל ומטגנים עד להזהבה חלקית תוך כדי ערבוב. כשהבצל זהוב, מוסיפים את הסוכר, הפלפל, רכז הרימונים והטימין וממשיכים לטגן עד שהבצל משחים קלות, מעט מתרכך, אבל לא נשרף.מורידים מהאש ומעבירים לתחתית הבצק החצי אפויה. מעל הבצל המקורמל מפזרים את הבצל הסגול שהשארנו בצד.

לרויאל:
מגררים את הגבינה ומערבבים היטב עם שאר המרכיבים מלבד הקמח. מוסיפים את הקמח ומערבבים קלות. יוצקים מעל הבצל והבצק ואופים כ-25 דקות עד שהמלית יציבה וזהובה קלות וקיסם שמוחדר למרכז הקיש יוצא נקי.



אין תמונות טובות של הקיש כי הוא נטרף. ממש מהר.

הערות  ושדרוגים:

  • כמות הקמח שמצוינת במתכון אמורה להספיק בדיוק לבצק נוח. אם הוא ממש ממש דביק אפשר להוסיף קצת קמח, אבל לא אמור להיות צורך. אם מקפידים לקמח היטב את הבצק כשמרדדים, ומקפידים להשתמש בניירות אפייה,אין סיבה שהוא יתפרק או יידבק.
  • חשוב מאד לערבב תחילה את המרכיבים הרטובים בבצק ורק אז להוסיף את היבשים. בהתחלה נראה שהם לא מתערבבים טוב, אבל אם לא מוותרים, זה קורה מהר מאד, וככה תקבלו בצק במרקם מושלם.
  • חשוב לדקור את הבצק ולאפות אפייה עיוורת כדי שלא יתנפח, הוא מכיל חומרי תפיחה.
  • כשמקרמלים את הבצל חשוב להיות ליד המחבת ולערבב היטב תוך כדי טיגונו כדי שלא יישרף. אפשר לעצור בכל שלב ולהפסיק את הטיגון כשהוא נראה לכם מספיק מקורמל. אני אישית אוהבת שהבצל חום ומתקתק אבל עדיין שומר על צורתו ולא מתפרק כמו ריבה. 
  • אם אין רכז רימונים אפשר להחליף בשתי כפות חומץ בלסמי או לוותר.
  • את גבינת החמד במלית אפשר להחליף בכל גבינה מלוחה אחרת כמו צפתית, ברינזה, קשקבל. חשוב שהיא תהיה מלוחה ולא תפלה כדי שתאזן את מתיקות הבצל.
  • לא הרגשתי צורך לתבל את הרויאל כי הבצל מתובל והבצק מתובל והגבינה עצמה מלוחה, ולא היה חסר שום תיבול. מוזמנים להוסיף קצת פלפל ומלח אם בא לכם.
  • כשהקיש יציב, אפשר לפזר מעט גבינה קשה מגוררת ולהחזיר לכמה דקות בתנור עד שהגבינה נמסה.
חופשת קיץ קלה ונעימה לכל הסטודנטים והתלמידים.





14 כבר הגיבו:

בישול בזול אמר/ה...

מזל טוב על סיום הלימודים! זה אומר שנזכה ליותר פוסטים עכשיו? ;)
ממש כיף שאת יכולה לשלב בין הדברים שאת אוהבת בחיים.

נטלי אמר/ה...

נראה ממש מעולה! איזה כיף לך שנגמרה לך שנת הלימודים :)

נטלי

מור אמר/ה...

איזו מוכשרת את, טל! אפייתית וצילומית וציורית ועיצובית. ועכשיו יש לך חופש, כיף!!

אנונימי אמר/ה...

וואו! את מוכשרת שזה מדהים. מזל טוב על סיום שנת הלימודים:)

טעמים שרואים מכאן אמר/ה...

איזה כיף זה לסיים את השנה הראשונה ללימודים...אני זוכרת את תחושת ההישג וההבנה שמה שלא הורג, אכן מחשל.
הקיש נראה מצויין!!

Winnie אמר/ה...

הקיש ניראה נהדר - ממש מתאים לי!!
וחייבת לציין שמאד מצא חן בעיני שדווקא השתמשת בגבינה לבנה ולא צהובה.
אין לי שום דבר נגד גבינות צהובות (אני משתמשת בהן לא מעט), אבל זה עושה את הקיש הזה מיוחד.

אני מניחה שהתכוונת לבצל רגיל בקיש = בצל צהוב, נכון? כי בצל לבן אין בארץ עד כמה שאני יודעת. צבעו באמת לבן לבן והוא גם חריף יותר.

ושאלה - למה להוסיף סודה לשתיה אם לא רוצים שהבצק יתפח?

טל אמר/ה...

תודה רבה רבה לכולם!

וויני, התכוונתי לבצל רגיל, כנראה שצהוב..לא ידעתי שלבן זה משהו אחר אין בארץ..תודה

ולגבי הסודה בגלל שאין חמאה בבצק, רציתי שהוא לא ייצא קשה ודחוס והיא מאווררת אותו...כדי שלא יתנפח יותר מדיי שמתי עליו משקולת קטניות..

שמחה שאהבת

Winnie אמר/ה...

טלטול - תודה על התשובה בקשר לסודה לשתיה :)

שמרית אמר/ה...

בשעה טובה ובהצלחה בהמשך :-)

הקיש נראה נהדר, במקומך הייתי רגועה...הרי כל דבר שאת נוגעת בו יוצא מדהים!

אנונימי אמר/ה...

אפשר להכין עם הבצק הזה אבל עם המילוי של קיש הפטריות? (אין לי אבוקדו...)תודה

טל אמר/ה...

בטח שאפשר!!!

אורלי אמר/ה...

תודה על המענה המהיר ועל המתכונים המעולים

alonush אמר/ה...

טל שלום,
הכנתי את המתכון הזה לא מעט פעמים והוא מעולה (אני משלבת את זה עם הקיש פטריות..)!
רציתי לדעת אם ניסית פעם להקפיא את הקיש ואם לא אם נראה לך שזה יהיה בסדר...?
תודה אלונה :)

טל אמר/ה...

הי אלונה :)
לא ניסיתי להקפיא את הקיש, אני חוששת שהוא לא יעבור הקפאה טוב, אבל אין לי ניסיון עם זה לכן אני לא יכולה להשיב ב100 אחוז...

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים