-->

יום שבת, אוגוסט 18, 2012

עוגיה אחת בשביל הנשמה

לכל אחד יש ימים יותר יצירתיים, וימים שהם קצת פחות.
יכולות להיות לכך המון סיבות כמו עומס, עייפות, או סתם מצב רוח רע. בכל הימים, גם באלה הפחות יצירתיים, חייבים שיהיו עוגיות בבית. זה תמיד משפר קצת את העניינים.


לימים כאלה תשמרו את המתכון הבא. האמת- שהוא מתאים תמיד. ההכנה כל כך מהירה ופשוטה, והתוצאה כל כך טעימה, מנחמת, ממכרת וביתית. והריח..

הבצק הוא סוג של בצק שק"ם או חש"ק, רק בלי חמאה או מרגרינה. אני מאד אוהבת חמאה, אבל דווקא בבצק הזה אני מעדיפה את הגרסא עם השמן.ככה הוא יותר קל להכנה, ואין גושי חמאה שלא נמסו ופחות קשה להרוס אותו באופן כללי. הוספתי קצת וניל וסוכר כדי שהוא יהיה פחות אנמי, ומילאתי במלית האהובה עליי- ממרח תמרים וטחינה גולמית.



אגב- אני בכלל לא אוהבת תמרים. אבל משהו בממרח הקרמלי הזה שהוא גם קצת בריא פשוט עושה לי את זה. יחד עם בצק מגולגל מסביבו זה פשוט שלמות.


יאללה לעבודה!




עוגיות פריכות מגולגלות בקלי קלות
כ-50-60 עוגיות


לבצק:

350 גר' קמח תופח
200 מ"ל שמנת חמוצה
2 כפות סוכר
כפית תמצית וניל
180 מ"ל שמן

למלית:
ממרח תמרים, טחינה גולמית, ממרח שוקולד, ריבה וכו'

אופן ההכנה:

בקערה מניחים את השמנת החמוצה עם השמן וטורפים היטב עד לקבלת תערובת חלקה. מוסיפים את שאר המרכיבים ומערבבים בכף עד שהבצק מתחיל להתגבש. ממשיכים ללוש בידיים עד שמתקבל בצק אחיד ומעט דביק.

הבצק צריך להיות קצת דביק, לא להתפתות להוסיף עוד קמח. אם הוא ממש לא נוח לעבודה, מקררים כ-20 דק' במקרר וממשיכים.

את הבצק מחלקים לשלושה חלקים שווים. מרדדים כל חלק לעלה דק על משטח מקומח היטב, ורצוי לקמח גם את המערוך. מורחים את המלית בשכבה דקה ואחידה ומגלגלים לרולדה הדוקה.ממשיכים כך עם יתרת הבצק.
מסדרים את הרולדות בתבנית מרופדת בנייר אפייה במרווחים אחת מהשנייה. 

אופים בתנור שחומם מראש ל180 מעלות כ20-25 דק' או עד שהרולדות מזהיבות.

לאחר שהרוולדות הצטננו לחלוטין, חותכים לפרוסות נדיבות ומפדרים באבקת סוכר.



 כמה דגשים להצלחת המתכון:

כימיה: חשוב מאד לטרוף את השמנת החמוצה יחד עם השמן. אני מוצאת חשיבות רבה בשלב זה למרקם הסופי של הבצק, שיוצא הרבה יותר מוצלח מאשר שסתם מערבבים את כל המרכיבים יחד. ערבוב השמן עם השמנת החמוצה עוזר ליצור תחליב שמבטיח בצק פריך וטעים ולא יבשושי.

עיבוד: חשוב לא לעבד את הבצק יותר מדיי כדי שלא ייאבד את פריכותו וייעשה קשה. בגלל שהבצק לא מכיל שומן מוקשה כמו מרגרינה או חמאה, הוא יכול להיות קצת לא נוח לעבודה. אם תקפידו לקמח היטב את משטח הרידוד ואת המערוך, זה ייקל מאד על העבודה ולא תיתקלו בקושי, אבל לא להתפתות ללוש את הבצק יותר מדיי או להוסיף עוד קמח. אם הבצק דביק בטירוף וממש לא ניתן לעבוד, זה אומר שיש טעות בכמויות ובמקרה זה ניתן לקמח מעט ובהדרגה את הבצק תוך כדי לישה עדינה עד שהוא נעשה נוח- אך לא יבש.

עבודה: מומלץ לעבוד עם הבצק כמה שיותר מהר מרגע הכנתו כדי שאבקת האפייה לא תאבד מיעילותה. ככל שיעבור יותר זמן מרגע הכנת הבצק ועד אפייתו, הוא יהיה לא נוח לעבודה ולאחר האפייה יתפורר.

מילוי: את הרולדות ממלאים בנדיבות אך לא בהגזמה כדי שלא יתבקעו. בעיקר אם מרדדים ממש דק, שזה יותר טעים אחר כך.

אפייה: זמן האפייה משתנה בין תנור לתנור ובין עוביי רולדות שונים. מה שכן, הרולדות צריכות להיות זהובות ביציאתן מהתנור, אך לא שחומות.



הערות ושדרוגים:
  • לגרסת פרווה מחליפים את השמנת החמוצה ב-200 מ"ל מיץ תפוזים (כמות זהה לשמנת שזה פחות מכוס רגילה שמכילה 240 מ"ל)
  • אם אין קמח תופח משתמשים בקמח רגיל + כפית וחצי אבקת אפייה.
  • ניתן להשתמש באיזו מלית שאוהבים והנה כמה הצעות מושחתות: ממרח שוקולד ומעל שערות או פירורי חלבה, מחית פרלינה ומעל שוקולד צ'יפס, חמאה מומסת עם קינמון וסוכר חום, ריבה ושקדים טחונים (יוצא כמו מרציפן!)


מזכירה לכם על תחרות המתכונים שמתקיימת בימים אלה ממש. כל מה שצריך לעשות זה להכין מתכון מהבלוג, לצלם יפה וטעים, ולשתף אותי בעמוד הפייסבוק של טולטולים או במייל. בין המשתתפים תוגרל ערכת אפייה שווה 
במיוחד.




19 כבר הגיבו:

Winnie אמר/ה...

עוגיות כאלה מנחמות גם שאני במצב רוח טוב :)
אלה פשוט עוגיות שלדעתי תמיד(!) כייף שיהיו בבית, ועוד יותר כייף לאכול.
ממרח תמרים גם מתאים לחגים שמתקרבים אלינו..... :)

The Cookie Fairy אמר/ה...

אין ספק שעוגיות תמיד משפרות את המצב :)
במיוחד אם מדובר ברולדות תמרים
ובמיוחד אם הן כאלה מהממות!
אהבתי את השילוב עם הטחינה, נראות נפלאות ביותר

אנונימי אמר/ה...

אני מאוד אשמח להכין את העוגיות . הן מזכירות לי את העוגיות מבית אמא. שאלתי הבאה מתייחסת למידות המצרכים:350 גר' קמח תופח ו180 מ"ל .
כמה כל אחד מהמצרכים במידה של כוס, שנפחה כ-200 מ"ל?
תודה על תשובתך.ענת

טל אמר/ה...

לענת,
אני יכולה לעזור אך ורק בהמרה לכוס בנפח 240 מ"ל. מה זה כוס בנפח 20 מ"ל כוס חד פעמית?
קצת קשה לי לעשות את היחס הנכון ואני לא רוצה להטעות אותה. בכל מקרה בראש העמוד יש דף המרות לכוס של 240 מ"ל. אם יש לך אחת כזו אשמח לעזור.
:)

nitza hochman אמר/ה...

הכנתי את העוגיות שאכן הזכירו לי את הרולדות מבית אמא,רק שאמא השתמשה בבצק שק"ם המוכר והטוב,החלטתי להכין את העוגיות עם בצק זה וזו הייתה טעות גדולה.אני אופה כבר מעל שלושים שנה ומזמן לא נתקלתי בבצק כה שמנוני ולא יציב.עקבתי במדויק אחרי ההוראות ,שקלתי ,מדדתי ובכל זאת הבצק יצא שמנוני ובלתי נתן לרידוד.למרות שקמחתי את משטח הרדוד בהרבה קמח וגם את המערוך,התקשיתי מאוד וחבל

אפרת אמר/ה...

העוגיות נראות נפלא!! עשית לי געגועים בלב..:)

טל אמר/ה...

ניצה,
ניסית לקרר את הבצק כשהרגשת שהוא לא נוח לעבודה? או להוסיף עוד קמח?

רויטל - המערוך המקפץ אמר/ה...

העוגיות נראות מעולות!
אהבתי את שילוב הטחינה,לא נסיתי טחינה במגולגלות.אולי הגיע הזמן באמת. עשית לי חשק:)

נטלי אמר/ה...

כבר אמרתי לך כשראיתי את העוגיות האלה לראשונה שהדבר הראשון שעלה לי לראש זה: "בא לי". אז כן, עדיין בא לי.

נטלי

nitza hochman אמר/ה...

היי טל
קררתי את הבצק חצי שעה לפני התחלת העבודה איתו וכן הוספתי מעט מאוד קמח מאחר והזהרת בפרוש שהבצק יהפוך לקשה,אם נוסיף יותר מידי קמח.חייבת לציין שאחרי שבעמל רב הצלחתי לגלגל לרולדות עם שפכטל,אפיתי קררתי ויצאו טעימות ופריכות.אבל היה מאוד לא נוח לעבוד עם הבצק.
ניצה

טל אמר/ה...

ניצה,
מצטערת לשמוע שהיה קשה, אבל לפחות נהנית מעוגיות טעימות אחר כך. מה לעשות, כנראה שהחום עושה את שלו :)

תודה לכולם!

שמרית אמר/ה...

אין כמו עוגיות טעימות ונימוחות... :)
אוהבת את השימוש בשמן במקום החמאה!

שירי אמר/ה...

יצא טעים ביותר!! הכנתי עם מלית של קקאו וסוכר
ויצא אפילו טעים יותר מהגירסא השמנה של גורן עם חמאה ונוטלה...
אז אכין שוב בקרוב למרות שגם לי הבצק היה לא נוח ודביק ונקרע גם לאחר קירור..
אבל מאוד טעים:)

שרית אמר/ה...

שלום....תודה על המתכון הנפלא... השאלה המתבקשת בוודאי- האם ניתן לאפות עם קמח מלא או קמח כוסמין? ואם כן אז איך?

תודה וחג שמח....

טל אמר/ה...

לשרית
אפשר להחליף באותה כמות של קמח מלא/ כוסמין
פשוט ממירים את כל הכמות בקמח הרצוי וממשיכים באותו אופן הכנה
חג שמח!

ליאת אמר/ה...

בניתי על העוגיות האלה לצאת הצום, הבצק היה מזעזע, דביק, שומני, מתפרק.
ולא משנה שהוא שישב במקרר גם שעתיים וגם הוספיתי בצק.
פשוט מאכזב !

טל אמר/ה...

ליאת
מצטערת על האכזבה
כנראה שהיה צורך להוסיף עוד קמח, כמו שכתבתי אם הוא ממש שמנוני מקמחים בהדרגה עד שהוא נעשה נח.
מקווה שלא וויתרת לבצק והצלחת להציל אותו איכשהו
גם אם הוא שמנוני ומתפרק, לאחר האפייה זה לא מורגש והטעם לא נפגע. אשמח לשמוע

אנונימי אמר/ה...

היי טל!
רק היום נכנסתי לבלוג שלך.אני פשוט נהנית מהבלוג.
מתכוונת לעשות את העוגיות עם התמרים, באופן פרווה.
אני כמובן אזהר עם כמות המיץ תפוזים. אתחיל מכמות
קטנה יותר.
למי שהסתבך עם הבצק אם יורשה לי בנוסף לכל הערותיך.
אני יודעת שקונדיטורים מגלגלים רולדות עדינות עם בד
מתחת לנייר האפייה, כשעליו מונח הבצק .אז מקמחים
גם את המערוך ופותחים לרולדה, שמים את המילוי הרצוי, מגלגלים בעזרת הבד, מהדקים מעט בעדינות אחרי כל גילגול וממשיכים עד לסוף הגילגול. מהדקים את הקצוות, ושמים בתבנית עם "התפר" למטה. מקווה שהארה
זו תעזור לכולנו.
תודה לך על הבלוג.
שרית

אנונימי אמר/ה...

you do not have any baking powder in your recipe, but you talk about it in your special advice. please correct the blog. thanks.

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים