-->

יום ראשון, אוגוסט 26, 2012

אהבה מתוקה מדבש: עוגת דבש וטחינה

עוגות דבש הן מצרך מאד נדרש בימים אלה, אך בפני אלה המבקשים להכין אחת כזו בבית ניצבים כמה וכמה אתגרים בדרך.
לעוגות דבש יש שם רע כי כמו כל עוגה בחושה, קל מאד לפקשש בהן, ובגלל תכולה גבוהה של דבש, בשבריר שנייה הן הופכות מעוגת דבש מתוקה ונימוחה, לעוגת חנק מבאסת שמחייבת שתי כוסות תה לפחות כדי להוריד אותה.



אני לא מחובבי עוגות החנק היבשות, והשנה התחלתי לחשוב הרבה מראש (אולי הרבה יותר מדיי) על עוגת הדבש שאכין השנה. רציתי לתת לה טאצ' של בריאות, אבל שתהיה טעימה ועסיסית ותקנית לראש השנה. אפילו ציירתי את זה מלא פעמים בעבודה, וגם בבית...ככה דמיינתי אותה:



והנה שלב הכנה כפיצוי על כך שלא הספקתי לצלם את שלבי ההכנה של העוגה:


מכיוון שטחינה היא האהבה הקבועה שלי שמככבת בתפריט שלי בערך במקום הראשון ובהרבה מהמתכונים שלי לאחרונה (עוגיות, רטבים לסלט, תוספת לפנקייקס-כן כן) היה ברור שהיא תיכנס לעוגת הדבש שלי.



אחת התקלות הנפוצות שהורסת כל עוגה בחושה היא ערבוב יתר לאחר הוספת הקמח. כדי לנסות להפחית את הנזק השתמשתי בקמח מלא שהוא גם דל בגלוטן וגם בריא יותר ומוסיף עושר. את הביצים הפרדתי והחלבונים הוקצפו מעט כדי להוסיף אווריריות, והתקבלה עוגת דבש נימוחה ועסיסית, ולא מאד מתוקה וכבדה בדיוק כמו שרציתי. כדי לתת לה מראה יותר חגיגי, קישטתי בזיגוג טחינה ולימון (הכי טעים בעולם!) וקוביות קטנות של חלבה. זה לא חובה אבל מוסיף מאד.



אה והיא גם פרווה, אז היא מושלמת לערב החג!



עוגת דבש וטחינה
עוגה בתבנית 24 ס"מ


מרכיבים:

לעוגה:
3 ביצים מופרדות
1 כף סוכר לבן
120 מ"ל דבש (חצי כוס)
90 גר' סוכר חום דביק (חצי כוס דחוסה)
250 גר' קמח מלא (2 כוסות)
1 שקיק אבקת אפייה
180 מ"ל טחינה גולמית (3/4 כוס)
2 כפות שמן
240 מ"ל מיץ תפוזים/ תפוחים (1 כוס)

לזיגוג:
3 כפות מיץ לימון
4 כפות גדושות אבקת סוכר
כף גדושה טחינה גולמית

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל170 מעלות.

בקערה מערבבים באמצעות מטרפה: חלמונים, סוכר חום, דבש, שמן וטחינה עד לקבלת תערובת חלקה.
מוסיפים את המיץ ומערבבים היטב. מתקבלת תערובת די דלילה. מעל תערובת הנוזלים מנפים את הקמח המלא ומעל מפזרים את אבקת האפייה- לא לערבב עדיין.
בקערה אחרת נקייה ויבשה מקציפים את החלבונים. כשמתחילות להופיע בועות סמיכות מוסיפים כף סוכר וממשיכים להקציף עד לקבלת קצף רך ועדין, מעט נוזלי אך לא נוקשה. יוצקים את קצף החלבונים לקערה עם הנוזלים והקמח ומערבבים בעדינות רק עד שכל החומרים מתאחדים.  (אפשר לתת ערבול מהיר וטוב באמצעות מיקסר ידני)
יוצקים לתבנית משומנת ומקומחת היטב ואופים 30-35 דק' עד שפני העוגה זהובים ויציבים וקיסם שמוחדר אליה יוצא יבש עם פירורים לחים. כשהעוגה הצטננה לחלוטין, מערבבים את מרכיבי הזיגוג היטב ומזלפים מעל העוגה.





הערות ושדרוגים:

  • יש להימנע מערבוב יתר שיכול לגרום לשני נזקים: שבירת קצף החלבונים, ויצירת רשת גלוטן שיגרמו לעוגה לצאת חונקת ולא אוורירית.
  • אין צורך להקציף את החלבונים לקצף קשה. הקצף צריך להיות רך, כמו קצפת רכה, ומעט נוזלי.
  • העוגה נאפית מאד מהר. אני אפיתי בתבנית קוגלהוף עמוקה, ולקח לי בדיוק חצי שעה. בדקו את מצב העוגה לאחר 15-20 דק' כדי לאמוד את הזמן שנותר לה. זה משתנה בין תנור לתנור ובין תבנית לתבנית.
  • במידה ופני העוגה משחימים מהר, יש לכסות אותה בצורה רופפת ביריעת נייר כסף כדי למנוע חום ישיר.
  • אם בכל זאת העוגה קצת התייבשה, מכינים סירופ סוכר ביחס של אחד על אחד עם קצת מיץ לימון וקינמון, ומרטיבים את העוגה עם הסירופ החם בהדרגה. זה מתקן את המצב ואם לא תספרו לאף אחד, לא יידעו שייבשתם אותה.


13 כבר הגיבו:

The Cookie Fairy אמר/ה...

הציורים מדהימים!
איזה מוכשרונת שאת-
לדעתי את צריכה לשלב ציורים אצלך באופן קבוע
זה אפגרייד גאוני לבלוג :)
ולעיקר – העוגה נראית מעולה,
שדירוג נפלא לעוגות הדבש הבנאליות
רכה, מפתה ומשוועת לביס!

בישול בזול אמר/ה...

נשמע כמו שילוב מעולה! לצערי לא אוכל להכין עקב אלרגיות של כמה מבני המשפחה לשומשום...

דנה אמר/ה...

איזה יופי, המתכון כלבבי והציורים מהממים!

טעמים שרואים מכאן אמר/ה...

אני תמיד מחפשת מתכונים חדשים לעוגות בחושות. המתכון שלך נראה מצויין. העוגה וגם האיורים מעוררים תיאבון :)

מאיה אמר/ה...

אני קצת תוהה *איך לא העלית שביב מהאיורים המהממים האלה לפני היום*???

עלמה אמר/ה...

אלוהים אדירים, אני עפה על האיור!

Winnie אמר/ה...

היא נראית עוגה טובה, אבל..... האיורים פה מנצחים!:)
הם לוקחים את כל תשומת הלב כי הם פשוט מקסימים. מזכירים לי ספרי מתכונים ישנים של אמא שלי :)

אני מאד אוהבת טחינה ואת הטעם שהיא נותנת אבל בעוגה יש לי בעיה עם כמה אנשים שיהיו בערב החג.
בכל מקרה עוגה מיוחדת מאד!:) ואני הייתי שמחה מאד לאכול ממנה

מור אמר/ה...

איזה כיף שפרסמת את האיורים!! ואוף, עשית לי חשק לעוגת דבש עכשיו (בלי טחינה, דא).

אנונימי אמר/ה...

האיורים אכן נפלאים!!!!!!! פנקי אותנו יותר בהם !!!!

האם אפשר לוותר על הפרדת הביצים ולהשתמש בביצים שלמות בעוגה?

תודה,
ליאת

טל אמר/ה...

ליאת
בעיקרון אפשר להשתמש בביצים שלמות אך מרקם העוגה מעט ישתנה.
מה שאני מציעה זה להקציף אותן שלמות עם הסוכר, להוסיף את הדבש והשמן אז להמשיך כרגיל.

הכי טוב יהיה להיצמד למתכון ולהפריד ביצים.

רויטל - המערוך המקפץ אמר/ה...

טחינה ואני זה סיפור אהבה. העוגה נראת מפתה ומאוד טעימה.
איפה החבאת את האיורים המדהימים האלה עד היום?! זה כל כך מקסים. לא יפה להחביא מאתנו את הכישרון הזה שלך..

אנונימי אמר/ה...

זקלין
האם אוכל להשתמש רק בדבש במקום סוכר חום ודבש?

טל אמר/ה...

אפשר להשתמש רק בדבש

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים