-->
טוען...

יום שבת, ספטמבר 08, 2012

הכל דבש, פקאנים ונוגט

תמיד כשאני צריכה להכין משהו זריז, ואני ממהרת ואין לי זמן (רוב הזמן אני סתם מתעצלת ואין לי כח, אבל חם יש לי אחלה תירוץ!) אני שולפת את הבצק הזה.



הבצק הכי רך וחמוד ונוח בעולם. הפעם הראשונה שהכנתי אותו היתה כשרציתי ליישם את הידע שרכשתי בשיעורי כימיה באפייה. רציתי להכין שבלולי פיצה, אבל מבצק שהוא לא בצק עלים. בדרך כלל שמכינים בצקים משמן, יש לשמן נטייה "לברוח" מהבצק וליזול, ולרוב בצקים כאלה נוטים להתפרק ולהיות לא נוחים.


דבר לא הכי אסתטי, והנחתי שאם אני אערבב את השמן עם חומץ, יווצר תחליב ש"יקשור" את השמן וימנע ממנו לברוח. 

כל התיאוריה היפה הזאת נשמעה לי מאוד מדעית ורצינית ונכונה, אך לא באמת היו לה סימוכין. אז לקחתי סיכון והכנתי את בצק הפיצה המזוייף הזה לראשונה,ליבי הקט פעם מהתרגשות בעוד השבלולים תפחו להם בתנור (סתם בטח הלכתי לשתות קפה או משהו. אני? מתרגשת מבצקים? לא לא) ולא הייתה לי דרך לבדוק אם היא נכונה מלבד לטעום אותה. וואללה, חתיכת תיאוריה טעימה.

בזמן שאני מברברת על כימיה, אתם תרסקו פקאנים. הכי כיף זה להוציא עליהם את העצבים עם פטיש שניצלים: 



מאז כל פעם שאני צריכה להביא מאפה, אני מערבבת בזריזות כמה מרכיבים ומשבללת שבלולים מלוחים או מתוקים. את הגרסא המתוקה אני אוהבת לאפות בתבנית אחת צפופים-צפופים כמו עוגת שושנים שלא תבייש אף דודה.



אז מה אם אתם לא יודעים להכין בצק שמרים. אז מה אם אין לכם זמן לאפות. או אם שכחתם שצריך להביא קינוח לארוחת החג. או אם אתם סתם רעבים או אורחים קפצו לבקר בהפתעה. אז מה? מרכיבים כאלה יש בכל בית, ותמיד אפשר לגוון במילוי ומקבלים כל פעם עוגה אחרת. תוך 20 דקות, והרווחתם את כל המחמאות האפשריות.



הפעם- הבצק עבר שינוי תדמית והפך לעוגה ראש השנה-אית לכל דבר. בצק רך עשיר בדבש, ומלית נוגט, פקאנים ועוד קצת דבש.  שיהיה מתוק מתוק.

מתקבלת עוגה די קטנה, קחו זאת בחשבון ובמידת הצורך פשוט להכין כמות כפולה.

הבצק לפני האפייה. לגמרי רציתי לשים עליו את הראש ולישון קצת. לא עשיתי את זה. אני קצת מתחרטת.



עוגת שושנים מזוייפת
עוגה בתבנית 22 /12 מנות אישיות.

מרכיבים:


לבצק:
350 גר' קמח
120 מ"ל שמן
180 מ"ל חלב
1 כף חומץ פשוט
רבע כפית מלח
2 וחצי כפות דבש/סילאן
שקיק אבקת אפייה

מלית:
1 כפית קינמון
4 כפות גדושות מחית נוגט/ממרח נוטלה
50 גר' פקאנים טחונים
2 כפות דבש

זיגוג:
כף דבש/סילאן מדוללת במעט מים


אופן ההכנה:

  1. מחממים תנור ל180 מעלות.
  2. טורפים בקערה: חלב, שמן, מלח וחומץ עד לקבלת תערובת חלקה ואחידה.
  3. מוסיפים את הדבש ומערבבים היטב.
  4.  מנפים את הקמח יחד עם אבקת האפייה בבת אחת לתערובת  הנוזלים ומערבבים עד לקבלת בצק אחיד. הבצק צריך להיות חלק ולא דביק מידיי (מוסיפים עוד קצת קמח במידת הצורך)
  5. מחלקים את הבצק לשני חלקים. מעבירים למשטח עבודה מקומח היטב. מרדדים כל כדור בצק לעלה בעובי חצי ס"מ.
  6.  מורחים 2 כפות מחית נוגט בשכבה אחידה. מפזרים מחצית מכמות הפקאנים והקינמון, ומזלפים מעל כף דבש. באותו אופן מרדדים את הבצק הנותר וממלאים ביתרת המלית. מגלגלים לרולדה וחותכים כל אחת ל-6 שבלולים שמנמנים. 
  7. מסדרים את השבלולים בתבנית מרופדת בנייר אפייה.
  8. אופים בתנור חם  25 דק' או עד שהמאפה זהוב ותפוח. 
  9. כשהמאפה עדיין חם מברישים בדבש/סילאן.

לאחר האפייה: תפוחים וזהובים כמו מאפי שמרים אמיתיים


הערות ושדרוגים:
  • יתכן צורך בהוספת קמח לבצק מעבר לכמות המצוינת ברשימת המרכיבים. אם הבצק ממש דביק ולא נוח ונראה שהוא מתפרק, מוסיפים עוד קצת קמח תוך כדי לישה עדינה. הבצק הסופי אמור להיות רך, גמיש ומעט דביק, לא יבשושי ולא מתפרק.
  • בגלל שממש חם בימים אלה, ניתן לקרר את הבצק כחצי שעה-שעה במקרר לפני הרידוד. זה מקל על העבודה.
  • לגרסת הפרווה: מחליפים חלב בחלב סויה או מיץ תפוזים. ממשיכים באותו אופן. ייתכן שיהיה צורך בתוספת קמח.במלית משתמשים בכל ממרח שוקולד או שוקולד אגוזים פרווה שאוהבים.
  • במידה ומכינים מאפים אישיים, זמן האפייה יכול להתקצר ל15-20 דקות. יש לעקוב אחר מצבם בתנור.

34 כבר הגיבו:

Winnie אמר/ה...

וואוווווווווווו איזה יופי!!
השושנים האלה נראות מדהים, ואני לא מסכימה שתקראי להם שושנים מזוייפות :)
לראש השנה זה כבר לא יהיה (כמקפיא מפוצץ לי בעוגיות ועוגות), אבל אני מתכננת את זה בעז"ה לסוכות.
שתהיה לך שנה מתוקה ונהדרת :)

אנונימי אמר/ה...

זה נראה נפלא! ריח הקינמון מגיע עד לפה.
לטובת תושבי חו"ל באשר הם, כמה זה שקיק אבקת אפיה?
שנה טובה
שלי

טל אמר/ה...

שלי
צודקת לגמרי, שקיק א. אפייה = 10 גר' שהם כף אחת

מור אמר/ה...

גברת, אני עדיין מחכה למשלוח שלי! הבטחה זו הבטחה, לא?
ולמה למה למה אין איור שלך לבושה כמו מדען מטורף, עם מעיל לבן ומשקפי מגן, מערבבת מבחנות של שמן וחומץ? רגע, אני היחידה שקפצה לה לראש התמונה הזו כשתיארת את הכנת תחליב-הכלא-של-השמן? הממ. מעניין.

קיצור, נראה מעולה ממש.

אנונימי אמר/ה...

וואו...נראה סוף..אחרי שהשבלולי פיצה נחלו הצלחה מרובה.
חשבתי להכין בגרסה פרווה.רק כמה זמן השושנים מחזיקות מעמד טריות?
תודה

אנונימי אמר/ה...

נראה נפלא - האם כמות הסוכר/הממתיק מספיקה?

אנונימי אמר/ה...

שלום טל,

נראה מעולה, ממש מתחשק לי לנסות...
אפשר להכין, להקפיא ולהפשיר בחג ועדיין יצא טוב?

תודה שנה טובה!!
שרון

רויטל - המערוך המקפץ אמר/ה...

מקסים!
יופי של פתרון למי שנמנע משמרים או סתם רוצה פתרון מהיר לשבלולים תפוחים וטעימים.
וכרגיל האירוים והצילומים שלך מדהימים.
שנה טובה ומתוקה
רויטל

טל אמר/ה...

לאנונמי
כמות הדבש מספיקה בהחלט, מלית הנוגט-פקאנים מתוקה די והותר ומתאזנת עם הבצק.

לשרון-
בעיקרון אפשר להקפיא את המאפה, השאלה ממתי. להקפיא מעכשיו עד לחג נראה לי יותר מדיי, עדיף כמה ימים בודדים לפני

עלמה אמר/ה...

אהבתי מאוד וזה נראה לא פחות מפנק משבלולי שמרים. שנה טובה ומתוקה שתהיה לך

The Cookie Fairy אמר/ה...

מקסים לגמרי טולטולינה!
נראה ממש כמו מאפה שמרים מושקע :)
ובטוחה שזה גם טעים בטירוף!
כרגיל האיורים שלך שבו את ליבי,
וגם הצילומים הפעם אגב מוצלחים במיוחד
שנה טובה ומתוקההההה

טעמים שרואים מכאן אמר/ה...

אחלה מתכון. נראה מספק ומפנק כמעט כמו מאפה שמרים אמיתי...
התמונות פשוט יפיפיות והאיורים מקסימים.

Shiri אמר/ה...

נראה מקסים וגם טעים!!!
האם ניתן להחליף את הסילאן בסוכר? אם כן כמה?
ומה קורה בגירסה המלוחה? האם די להשמיט את המרכיב המתוק?

אנונימי אמר/ה...

מעולה! יש לי גרסא די דומה אבל אנסה גם את זו!
אפשר בבקשה המרה לכוסות של המרכיבים? קמח, שמן, חלב.

טל אמר/ה...

לגרסא המלוחה אין צורך בהמרות!
הנה היא בבלוג:
http://www.tultulim.com/2011/05/blog-post_15.html

את הסילאן ניתן להחליף ב3 כפות סוכר

לאנונימי-המרות:
קמח-2 וחצי כוסות
שמן-חצי כוס
חלב-3/4 כוס

טל אמר/ה...

ולאנונימי אחר-העוגה נשארת די טרייה בטמפרטורת החדר מכוסה היטב 3-4 ימים

ענת וינמן-לוינגר אמר/ה...

אין ביצים בעוגה?

טל אמר/ה...

לענת, אין צורך בביצים במתכון זה

אנונימי אמר/ה...

היי טל. יש אפשרות להפוך את הבצק לפרווה? איך?

אפרת אמר/ה...

את מעולה!!
אני מאוהבת באיורים,
והמתכון נראה מושלם!
והצילומים!

שנה טובה שתהיה!!

אנונימי אמר/ה...

נראה מקסים. רציתי לדעת מה גודל המנז'ט.

טל אמר/ה...

לאנונימיים
לפרווה מחליפים במיץ תפוזים/חלב סויה

גודל המנז'טים הוא כמו הגודל של שקע בתבנית שקעים סטנדרטים

דפנה י. אמר/ה...

וואו!

לא האמנתי, קראתי את המתכון ארבע פעמים כדי לוודא שבאמת אין שם שמרים. ינוסה בקרוב ממש.

תודה!

אנונימי אמר/ה...

היי תענוג לעיניים ולבלוטות הרוק...יש לך רעיון למלית בטעם וניל שאינה נוגט? בילי

טל אמר/ה...

בילי,
אפשר למלא בקרם פטיסייר ונילי, אפשר למלא בחלבון ביצה מוקצף עם אינסטנט פודינג וניל, או להכין פודינג לפי האריזה (בלי קצפת) ולמרוח על הבצק למי שאין כח להכין קרם פטיסייר
גם קרם שקדים/ ממרח שקדייה יהיה נחמד

יובל שם טוב Yuval Shem-Tov אמר/ה...

וואי, נוגט ופקאן... אני ממש לא אתנגד לשבלול כזה עכשיו! מהמם!

פנפן אמר/ה...

פעם ראשונה שהכנתי משהו מהבלוג, הבצק מופלא, בטוח אשתמש בו עוד הרבה בעתיד. הקטנתי את הגודל של השושנים ואפיתי בתבנית מיני מאפינס. יצא נהדר, תודה

אנונימי אמר/ה...

שלום טל, האם ניתן להכין מלית שוקולדית מאבקת קקאו איך שהוא ? תודה, לילי

טל אמר/ה...

לילי
מלית קקאו ממש פשוטה שאני אוהבת זה למרוח על הבצק סילאן ודבש, ומעל לפזר קצת קקאו. יוצא כמו סירופ שוקולדי טעים

שמרית אמר/ה...

כמה פשוט ככה טעים!
נראה עסיסי, רך ונפלאאא לצד הקפה :)

אנונימי אמר/ה...

אין לי חומץ... במה אני יכולה להחליף אותו ???

אנונימי אמר/ה...

אפשר להקפיא לפני האפיה מוכן כשושנים ולאפות סמוך לחג?

טל אמר/ה...

האמת שלא ניסיתי ואין לי ניסיון עם זה, אולי עדיף להקפיא את העוגה לאחר האפייה כשהיא הכי טרייה

אנונימי אמר/ה...

הכנתי-יצא טעים בטירוף!!!!כולם החמיאו וטענו שזו אחת העוגות שהכנתי,ואני אופה מלאאאא....תודה :-)

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים