-->
טוען...

יום שבת, אוקטובר 27, 2012

אין לי זמן אבל יש לי גרנולה

גרנולה ויוגורט היא ארוחה די קבועה אצלי די הרבה שנים.
בערך מאז שאני ילדה.

פעם, זו הייתה גרנולה קנויה כזו. לפעמים קשה מידיי. לפעמים צימוקית מידיי. לפעמים מתוקה מידיי.
כמעט תמיד טעימה. כמעט תמיד מלאה שומן, סוכר ועוד מלא דברים לא בריאים.
לפעמים זה היה בכלל מוזלי לא קלוי וחסר טעם לחלוטין שנקנה בטעות והפך לעוגיות (מסתבר שמוזלי היא בעצם תערובת דגנים וגרעינים לא קלוי ולא ממותקת).
מתישהו בצבא, חיממת חמאה בסיר וקליתי שיבולת שועל עם אגוזים, דבש סוכר חום וקינמון והכנתי את הגרנולה הראשונה שלי.
הקוקוס שלי ואני, סיפור אהבה


כן כן. אני לא יודעת מה גרם לי לעשות את זה, להכין גרנולה בסיר, אבל מאז אני לא מפסיקה (לא לדאוג, עברתי לתנור).
אני מוצאת שהגרנולה המושלמת בעיניי, כזו שמחזיקה גם המון זמן בטמפרטורת החדר בלי להתייבש או להיות לחה וסמרטוטית, היא כזו שמכינים בלי שמן בכלל. כל פעם מחדש הפחתתי עוד את השמן, עד שהגעתי למסקנה שאין בו צורך בכלל. אז יש לי מתכון די קבוע שפיתחתי לפני כמה שנים. אפשר לראות גרסאות קודמות פה ופה.


לפני

מאז, אני מכינה כמויות מסחריות של גרנולה, מעבירה לצנצנות גדולות ומחלקת לאנשים.
מה שחשוב, את האגוזים והגרעינים- לא לקלות, כל הערך התזונתי שלהם נהרס באפייה. אם מוסיפים פירות יבשים- לא לאפות אותם כי הם לא מכילים הרבה מים וישרפו, ולייבש היטב  את התערובת בתנור כמו שצריך כדי שלא תהפוך רכה במשך הזמן.

הפעם בחרתי לגוון את הגרנולה בטעמים של קקאו וקוקוס לכל מי שהשתעמם מהטעמים הרגילים של דבש וקינמון, וכי קוקוס ושוקולד זה שילוב שהוכיח את עצמו כמנצח כל כך הרבה פעמים עבורי.

גרנולה קוקוס ושוקולד
מרכיבים:
2 וחצי כוסות שיבולת שועל שלמה
1 וחצי כוסות פצפוצי אורז
חצי כוס שבבי קוקוס טחון
חצי כוס סילאן
רבע כוס מיץ תפוחים/תפוזים
קורט נדיב מלח
כפית תמצית וניל
2 כפות קקאו
1 כוס גרעינים/אגוזים/ פירות יבשים- השתמשתי באגוזי מלך ופקאן, גרעיני דלעת וחמניה ושבבי קוקוס קלויים.

אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל180 מעלות
  2. בקערה גדולה מערבבים היטב קוקוס, שיבולת שועל ופצפוצי אורז.
  3. בקערה אחרת מערבבים היטב: מלח, קקאו, סילאן, וניל ומיץ עד לקבלת תערובת חלקה ואחידה. 
  4. יוצקים את התערובת על החומרים היבשים ומערבבים היטב עד שכל היבשים מצופים היטב בתערובת הסילאן.
  5. משטחים בשכבה אחידה בתבנית תנור רחבה מרופדת בנייר אפייה
  6. אופים כ-20 דקות או עד שזהוב במידה הרצויה. כל כמה דקות יש להוציא את התבנית ולערבב את התערובת בתבנית ולהחזיר לאפייה.
  7. כשהגרנולה אפויה במידה הרצויה, נותנים לה להצטנן לגמרי בטמפרטורת החדר, מוסיפים את האגוזים/פירות יבשים ושומרים בצנצנת אטומה.
אחרי



הערות ושדרוגים:
  • המידות במתכון זה מצוינות בכוסות כי אין ממש חשיבות לדיוק. ניתן לשחק עם הכמויות לפי טעמכם ולהוסיף/ ולהחסיר מתיקות/מליחות וטעמים אחרים.
  • את הגרנולה חשוב לייבש ולקלות בצורה טובה, אבל להיזהר לא לשרוף אותה. עדיף לקלות קצת פחות, לחכות שתתקרר ולבדוק את מצבה, מאשר שתישרף. תמיד אפשר להכניס את הגרנולה לעוד כמה דקות ייבוש בתנור.
  • את הקקאו ניתן להשמיט, אם כי השילוב עם הסילאן מפיץ ריח מטורף בבית.
  • חשוב לחכות עד שהגרנולה מתקררת לחלוטין לפני שמעבירים לצנצנות כדי שלא תספוג לחות ותתרכך במהרה.
  • הגרנולה נשמרת זמן רב בצנצנת אטומה, אפילו חודש, ולא קורה לה כלום. ניתן להקפיא חלק מהכמות וכשרוצים לאכול, מחממים את הגרנולה הקפואה בתנור כדי לרענן אותה, והיא ממש כמו חדשה.

במהלך האכילה, המצלמה קצת הפריעה לי, זוזי!

אני יודעת שחפרתי על קוקוס בזמן האחרון ובכלל, ועל השילוב עם שוקולד אין מה לדבר. יודעת. וכל מי שלא אוהב, מבטיחה מתכונים נטולי קוקוס בהמשך! הפעם לא היו איורים כי לא היה לי זמן :(  מקווה שגם כאלה יבואו בהמשך. או בחופשת הסמסטר לפחות.

אז נתראה!

14 כבר הגיבו:

מור אמר/ה...

"מאז, אני מכינה כמויות מסחריות של גרנולה, מעבירה לצנצנות גדולות ומחלקת לאנשים."

הא. אילו רק היית מכירה אנשים שאוהבים גרנולה והאיש של הגרנולה לא הגיע לעבודה שלהם כבר חודש בערך, והיית אמורה לפגוש את האנשים האלה בימים הקרובים, ובמקרה גם הבטחת לאנשים האלה שתכיני גרנולה ותתני להם קצת.
אילו רק. just sayin'.

נראה מעולה. חבל שלא אדע לעולם איך זה נטעם.
(הייתי מספיק פאסיב אגרסיב לדעתך?)

טל אמר/ה...

את יודעת מה עשית עכשיו נכון? :)

Winnie אמר/ה...

וואלה זה נראה טעיםםםםםםםםםםםםםםם
אני לא אוכלת גראנולה בד"כ אבל זה מוצא חן בעיני, במיוחד שיש שיבולת שועל ופצפוצי אורז (שאגב את שניהם יש לי בבית)
עושה חשק לנסות :)

pastaeveryday אמר/ה...

אהבתי מאד וזה בא לי בול בזמן. נשמע שילוב מצויין, צריכה לנסות.

The Cookie Fairy אמר/ה...

אני התחלתי לאהוב גרנולה ממש רק מאז שהתחלתי להכין לבד בבית...
זו פשוט תוצאה שונה לחלוטין והגרנולה היבשה בעלת האחוז הנמוך של פירות יבשים ואגוזים שמוכרים לנו כתירוץ לגרנולה
וכמובן שגם אני עברתי את התקופה של לחלק בצנצנות- כשמכינים אותה טוב אין כמו גרנולה ביתית
ושלך נראית מהממת!
אז.. תרשמי אותי לצנצנת :)
תחזיקי מעמד על ספסל הלימודים
ושיהיה שבוע מעולהההה ומלא בגרנולה

גיא גרניט אמר/ה...

מה אין איורים :) אבל המתכון נשמע נהדר

טעמים שרואים מכאן אמר/ה...

גם אני מאוד אוהבת גרנולה ומכינה גרנולה ביתית בכמויות מסחריות:) אין מה להשוות בינה לבין גרנולה קנוייה. המתכון שלך שונה מאוד מהמתכון שלי וינוסה ממש בקרוב.

בישול בזול אמר/ה...

צימוקי מדי :) מחייכת בהזדהות

דורית אמר/ה...

לממהרים, פיליס גלזר מציעה דרך קצרה יותר - במחבת NON-STICK. ניסיתי ויצא אחלה.

יפעת אמר/ה...

האם לדעתך ניתן להחסיר את הסילאן?
אני מתארת לעצמי שזה נשמע מוזר אבל אני מחפשת גרנולה ללא מתיקות כלל ושעדיין תהיה קריספית וטעימה יותר משיבולת שועל טרייה.
והמתכון פשוט נשמע מעולה :)

טל אמר/ה...

יפעת
לא הייתי מחסירה לגמרי את הסילאן כי בשילוב עם הקקאו זה ייצא קצת מר, אולי תפחיתי לשתי כפות, אבל להחסיר לגמרי לדעתי לא כדאי.
ספרי לי איך יצא!

יפעת אמר/ה...

ראשית, תודה רבה על התשובה המהירה :)
אולי באמת בשל המרירות של הקקאו לא כדאי. אך אם אני הולכת לפי מתכון הגרנולה שלך הקודם שלך עם הקינמון, את חושבת שעשוי לצאת להיות טוב ללא סילאן?
אני חושבת שאולי אדייק יותר את ההתלבטות שלי- אני תוהה האם לסילאן יש חלק חשוב באפייה של הגרנולה ושבלעדיו יתכן שהאפייה לא תצא טובה? או שהוא שם לשם המתקה בלבד?

טל אמר/ה...

בעיקרון, החשיבות של הסילאן היא להמתקה ו"להדבקת" המרכיבים.
לדעתי אפשר לקלות את השיבולת שועל ללא סילאן, רק עם קינמון. זה יכול לצאת מעניין, אבל את חייבת איזשהו נוזל שידביק את הקינמון לשיבולת השועל אחרת לא השגת בזה כולם, אפשר להרטיב בקצת מיץ או מים.

יפעת אמר/ה...

מעולה. אז נראה לי שאנסה. אעדכן אם יצליח לי.. ;)
אני פשוט מנסה להימנע מסוכר במהלך היום ובעיקר בתחילתו. ויוגורט וגרנולה, כמו שכתבת לגביך, גם אצלי היא ארוחה די קבועה.
שוב תודה על העצות וההסברים :)

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים