-->

יום שבת, ינואר 12, 2013

לחם בירה ושיבולת שועל נהדר

אני אוהבת לאפות לחם בבית.
זה כבר לא כל כך טרחה בשבילי. זה מרגיע אותי.
זה כמו לגדל ילד בשעה וחצי.



מתסיסים שמרים, מאכילים אותם בקמח ועוד דברים טובים, משקים אותם במים, מלטפים מחבקים ומרעיפים עליהם אהבה. 
ואז מקבלים בצק קטן וחמוד.





משכיבים אותו לישון ומכסים בשמיכה נעימה.
מדיי פעם באים,מציצים, נוגעים ובודקים שאין חום ושהכל בסדר ושהוא ישן טוב.




ואז הוא גדל, כל כך מהר.

פתאום הוא משתנה לנו מול העיניים, ואז כשמגיע הזמן שלו ללכת, והוא יודע ואני יודעת.



מרגע שהוא יכנס לתנור, שנינו נהיה אנשים אחרים.

קרה לכם שרציתם לחבק בצק? קרה לכם שראיתם בצק תופח בקערה ולא הצלחתם לשלוט בדחף לתחוב בו אצבע סקרנית? קרה לכם שרציתם לחבק חבילה של מיני פיתות ולרוץ איתן בשדה פתוח?
אהה.. זה לא קרה לכם? אז רק אני מופרעת?



אני טל ואני מאוהבת בבצקים.
אני מקפידה לאפות לחם לפחות פעם בשבוע. משתדלת לגוון במאפים ולאתגר את עצמי כל פעם מחדש. כשאין לי זמן זה המתכון המהיר הקבוע שלי. אבל כשיש לי זמן, אין לי בעיה להכין בצק מקדים של 8 שעות, או להתפיח בצק אחר 3 פעמים, ואז גם לעשות לו שני קיפולים.

ראיתי שהרבה אנשים מכינים לחם בירה או לחם סודה או כל לחם שהוא בעצם סוג של עוגה מלוחה, בלי שמרים.

אז נהיה לי חשק ללחם בירה גם בעצמי! כי אני מאד אוהבת לחם, ומאד אוהבת בירה.
אבל את הלחם שלי אני מעדיפה עם שמרים.



המתכון היחיד שמצאתי ברשת ואיכשהו נראה לי סביר, היה קצת מוזר והיו חסרות בו הוראות הכנה.
אז לקחתי את הבסיס ושיניתי אותו כך שיתאים לי ולמה שיש לי בבית והתקבל לחם בירה מצוין, עם מרקם עשיר, טעם מתקתק אך מאוזן וארומה מיוחדת של בירה ושיבולת שועל, עם קרום קריספי וטעים.

מצד ימין- לחם שהתבקע כי לא חרצתי אותו בצורה טובה, קראו הערות על כך

כמה טיפים חשובים לפני שניגשים למתכון:
• כמות הבצק מספיקה ל3 כיכרות קטנות או 2 בינוניות. חשוב לחלק את הכיכרות בצורה שווה (ואפילו לשקול אם אפשר) אחרת הן לא יאפו בצורה אחידה ויתקבל לחם בצקי מבפנים.
• הבצק דביק יחסית. לא צריך להוסיף קמח אלא אם הוא ממש נוזלי, רק חשוב לעבוד על משטח מקומח היטב ולעצב את הכיכרות בידיים מקומחות גם כן.
• חשוב לחכות עד שהלחם מתקרר לחלוטין לפני שפורסים אותו, הוא צריך להתייצב בטמפרטורת החדר.
• כדי שהלחם לא יתבקע באפייה חשוב לחרוץ עם סכין חדה חריץ ארוך לאורך הכיכר. אם חורצים לרוחבו, הלחם מתבקע מהצד.
• כדי ששיבולת השועל תידבק היטב ללחם, מרטיבים את הכיכר לפני האפייה במעט מים באמצעות הידיים או מברשת, ומפזרים מעל שיבולת שועל. מהדקים אותה בעדינות לכיכר.
• אם הכיכרות משחימות מהר מידיי, מנמיכים את הטמפרטורה ל190 מעלות וממשיכים לאפות.

לחם בירה ושיבולת שועל
2 כיכרות בינוניות
מרכיבים:
420 גר קמח לבן (3 כוסות)
250 גר קמח מלא (2 כוסות)
500 מ"ל בירה לבנה (בקבוק זכוכית גדול)
1 כף סוכר
1 כף דבש
1 כף שמן
1כפית מלח
25 גר' שמרים יבשים (2 וחצי כפות)
50 גר' שיבולת שועל (חצי כוס)

לציפוי: שיבולת שועל

אופן ההכנה:
1. מניחים בקערת מיקסר /קערה גדולה את שני סוגי הקמח, שיבולת השועל והמלח ומערבבים היטב.
2. מוסיפים את שאר המרכיבים.
3. באמצעות וו לישה לשים במהירות נמוכה- בינונית 8-9 דקות עד לקבלת גוש בצק אלסטי  שמתלפף מסביב לוו הלישה. אם אין מיקסר לשים ידנית, וגם אם הבצק דביק לא להוסיף קמח.
4. כשהבצק מוכן מכסים את הקערה במגבת ונותנים לבצק לתפוח בטמפרטורת החדר כשעה, או עד שהוא מכפיל את נפחו (זה תלוי בעונת השנה)
5. לאחר שהבצק תפח, מוציאים את האוויר ולשים דקה- שתיים. הבצק אמור להיות מעט דביק.
6. מחלקים את הבצק בצורה שווה לכמות הכיכרות הרצויה. מעצבים כל חלק לכיכר עגולה או מוארכת על משטח מקומח היטב. מניחים לתפיחה של 20 דקות על תבנית מרופדת בנייר אפייה, כשהן מכוסות במגבת.
7. בינתיים מחממים תנור ל210 מעלות.
8. לאחר תפיחת הכיכרות, מברישים כל אחת במים, מפזרים מעט שיבולת שועל ומהדקים אותה היטב לכיכר.
9. חורצים באמצעות סכין חדה כל כיכר לאורכה.
10. אופים בתנור חם כ30-40 דקות, או עד שהכיכרות שחומות ותפוחות, בעלות תחתית אפויה היטב שמשמיע צליל חלול כשמקישים עליה.

התמונה הראשונה בפוסט וזו שמתחת למשפט הזה צולמו במסגרת קורס מתכוניישן, תרגיל ארוחת בוקר- כריך עם טחינה, תמרים ואגוזים- ארוחת הבוקר שלי.

זה אולי נראה פשוט, אבל היה לי ממש ממש קשה.
דניה ודיאנה תודה על העזרה.






15 כבר הגיבו:

liraz arviv אמר/ה...

נראה לחם פצצה!

אנונימי אמר/ה...

איזו כתיבה נפלאה!! העלית לי חיוך.. אני בהחלט אנסה להכין את הלחם הזה, אפילו היום! תודה רבה :)

LiHi =] אמר/ה...

אין כמו לדחוף אצבעות לקערה של הבצק במהלך התפיחה שלו :) זה רך כל כך...

תמונות מקסימות!

טעמים שרואים מכאן אמר/ה...

גם אני מאוהבת בבצקים. כנראה שיש לנו משהו משותף.
המתכון ללחם נראה מצויין והתמונות יפיפיות.

מור אמר/ה...

מה מוזר בזה שאת מתייחסת לבצק כמו לילד? שום דבר. לא מופרע בכלל. גם לא זה שרגע אחד הוא הילד שלך וכעבור שניה את מאוהבת בו. הגיוני לגמרי. וזה שהכנת לחם שנראה כל כך שווה ולא קיבלתי אפילו חתיכה קטנה קטנה ממנו לטעימה? הכי בסדר שיש. לא שערורייתי כלל וכלל.

עלמה אמר/ה...

זה נראה מצוין. והתמונה הסופית בכלל מדהימה

אורה אמר/ה...

יו,תמיד חשבתי שאני המופרעת היחידה שמתחשק לה לחבק בצק...:)
נראה יאמי!

נריה אמר/ה...

גם אני מחבקת בצק!

The Cookie Fairy אמר/ה...

אילו צילומים יפהפייים!
אני רואה שהסדנא כבר הספיקה לשדרג אותך עוד יותר, מוכשרת שכמוך ;)
רק שבסוף תצלמי כ"כ יפה שלא תרצי לאייר לנו יותר... מוחה בשקט :)
הלחם מעורר תיאבון ונראה מנחם ביותר, ממש עושה חשק להכין!

גיל אמר/ה...

הלחם נראה מצוין! גם אני מת על לחם בירה, ונראה לי שאני חייב לנסות אותו... :)

אנונימי אמר/ה...

היי טל
האם יש לאפות בטורבו או ללא?

טל אמר/ה...

אני תמיד אופה על טורבו, אבל ממש לא חובה
זה לא כל כך משנה

chabad chiapas raz אמר/ה...

הי טל,
אם אין לי קמח מלא??

טל אמר/ה...

אפשר להמיר את כל כמות הקמח המלא בקמח לבן, יכול להיות שיהיה צורך בעוד קמח אבל לא בטוח.
אם הבצק יהיה דביק, להוסיף עוד מעט קמח בהדרגה, אבל לא יותר מידיי כי הבצק לא צריך להיות יבש.

the sixteen sheep אמר/ה...

אני המרתי בקמח שיפון והוספתי צימוקים.
הלחם יצא יפיפה!

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים