-->
טוען...

יום שלישי, אוקטובר 08, 2013

קציצות


שוב קר בחוץ וזה כיף שוב להוציא את כל הסריגים והצעיפים מהארון.

אני שוב מתחילה מחדש עם שנה חדשה של לימודים ופחית צבע חדשה וחדר חדש.


וזה לא מעניין בכלל כי כל מה שבא לי זה להכין ערימות של עדשים ועשבי תיבול קצוצים, ולאפות מלא עוגות שמרים ולשים אותן בחלון כדי שיעשו ריח טוב ברחוב.


ובא לי להכין לחם, ופרעצל, ועוגת מוס ממש מורכבת. וקרם פטיסייר ונשיקות. ולטמפרר שוקולד ולהכין פרלינים למישהו אהוב.

ואנטיפסטי.

ולא בא לי לעשות שיעורים, כי זה משעמם.

ובסוף אני מוצאת את עצמי מכינה קציצות.

כי זה לוקח חמש דקות וכי מכינים את זה בתנור. וזה טעים גם חם וגם קר ומשביע ואז כל המשפחה מפתיעה ומחסלת את התבנית למרות שחשבתי שאף אחד בבית לא ייגע בקציצה טבעונית.

ונמאס לי להגיד שאין לי זמן שאני מכינה עוגה חיוורת במיקרוגל כי אפילו להכין עוגה בחושה בתנור גוזל לי הרבה זמן מהיום.

וזהו. קציצות.

איכשהו, בטעות, בלי להתכוון בכלל, הצטברו לי במחברת שני מתכונים מעולים לקציצות טבעוניות.
כשמכינים משהו במשך הרבה זמן, מפתחים איזשהי הבנה של איזה מאזן של מרכיבים צריך כדי לקבל קציצה טובה.

והמתכונים האלה ממש נולדו בטעות, מאילוצים של מרכיבים שהיו לי בבית. אז קודם כל, תהיו יצירתיים. דבר שני, בשני המתכונים יש אפונה. זה ממש לא מחייב, ואפשר להחליף אותה למשל באדממה, או בכל קטנייה מרוככת אחרת.

מה שחשוב הוא שבקציצה יהיה שילוב של קטניה ודגן, למשל שיבולת שועל וחומוס, או שילוב של שני סוגים של קטניות, כמו למשל עדשים ומאש. בנוסף, משהו שיחזיק את הקציצות - עמילן כלשהו, כמו תפוח אדמה, בורגול, קינואה ועוד.

וזה בריא וטעים ומשביע, במיוחד עם טחינה מלמעלה עם שום ולימון! אז בתאבון.

קציצה אחת עם טעמים חזקים ומתובלים יותר, והשנייה עדינה ומפתיעה.

קציצות אפונה, עדשים שחורות ותפוח אדמה
כ-15 קציצות

מרכיבים:
2 תפוחי אדמה בינוניים
1 כוס אפונה עדינה מופשרת
1 כוס עדשים שחורות
2 שיני שום קצוצות

תבלינים:
3/4 כפית כורכום
מעט כמון
פלפל שחור גרוס ומלח

לציפוי:
סובין שיבולת שועל /פירורי לחם/ פנקו/ סולת
מעט שמן זית

אופן ההכנה:
  1. מרתיחים את תפוחי האדמה בקליפתם עד שהם רכים. מועכים לפירה.
  2. את העדשים שוטפים ומבשלים עד שהן רכות מספיק לטעמכם.
  3. את האפונה המופשרת מועכים מעט במזלג.
  4. מערבבים את כל המרכיבים, מתבלים. אמורה להתקבל תערובת במרקם של פירה סמיך וטעים ממש. לא לחסל את התערובת עכשיו :)
  5. מרפדים תבנית בנייר אפייה ומחממים תנור ל180 מעלות. משמנים את הנייר במעט שמן זית באמצעות מברשת.
  6. בקערה קטנה מניחים את הציפוי שבחרתם. באמצעות כף מפילים מהתערובת לקערה ומטלטלים אותה כך שהקציצה תצופה מכל הכיוונים. מסדרים את הקציצות בתבנית.
  7. אופים בתנור חם 20-25 דקות או עד שהקציצות זהובות ויציבות. מחכים מעט לפני שאוכלים כדי שהקציצות החמות לא יתפרקו. הן מעט מתייצבות לאחר הקירור.



קציצות בורגול, קשיו אפונה וחמוציות
כ-20 קציצות

מרכיבים:

1 כוס בורגול (לא משנה הגודל)
1 כוס אפונה מופשרת
100 גר' קשיו קלוי /טבעי
1/4 כוס מים קרים
2 שיני שום קצוצות
חופן נאה פטרוזיליה קצוצה
חופן נאה חמוציות מיובשות
מלח ופלפל גרוס

אופן ההכנה:
  1. מניחים את הבורגול בקערה ויוצקים מעל מים רותחים עד לכיסוי, ועוד קצת. משרים את הבורגול עד שהוא מתרכך. מסננים מעודפי המים.
  2. את האפונה מועכים מעט באמצעות מזלג.
  3. במעבד מזון או בלנדר טוחנים את הקשיו לאבקה. מוסיפים את המים וטוחנים מעט עד לקבלת תערובת שמזכירה טחינה.
  4. מערבבים היטב בקערה את כל המרכיבים יחד עם החמוציות, השום והפטרוזילה. מתבלים.
  5. מניחים את הקערה עם התערובת במקרר עטופה בנילון נצמד לכשעה.
  6. מחממים תנור ל180 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.
  7. כשהתערובת קרה, יוצרים קציצות בגודל הרצוי באמצעות הידיים, מהדקים היטב ומסדרים בתבנית.
  8. אופים בתנור החם 20-25 דקות עד שהקציצות זהובות ויציבות למגע.


הערות:
  • המתכונים מאד גמישים מבחינת כמויות, למשל החמוציות והפטרוזילה הם ממש עניין של טעם.
  • אפשר להשתמש בכל סוג עדשים שתרצו, ואת האפונה אפשר להחליף במה שאוהבים.
  • אם אין קשיו תשתמשו בטחינה, או בכל אגוז טחון אחר.
  • בקיצור- הבנתם את הרעיון. תתפרעו.
דרך אגב, אני באינסטגרם מוזמנים לעקוב @pandadsgn




11 כבר הגיבו:

הדר אמר/ה...

מ-ה-מ-ם ומ-ה-מ-מ-ת!!!!! מכינה על בטוח אם לא מחר אז עוד יומיים... יש לי מלא בורגול במקרר! וגם קינואה!

מור אמר/ה...

טל, שתי הקציצות נראות ונשמעות מעולה (ושאני אגיד את זה על אוכל אמיתי, זה כאילו.. וואו). אני חייבת להתחיל ללמוד לבשל. או... לאפות. אוכל.

אולגה אמר/ה...

טל, הקציצות נראות פשוט מעולה, במיוחד אלה עם בורגול וחמוציות - ממש מתאים לי עכשיו :)
בהצלחה בשנת הלימודים החדשה!

לילך אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
לילך אמר/ה...

היי,
המתכונים נראים מעולה.... רוצה לנסות....
שאלה קטנה - רוצה להמיר את הקשיו בטחינה גולמית. איך אני עושה את זה מבחינת כמויות??
תודה רבה :)

טל אמר/ה...

לילך
הייתי אומרת לערבב חצי כוס טחינהגולמית עם רבע כוס מים ולהמשיך כרגיל

לילך אמר/ה...

אה ועוד שאלה....
האם ניתן לשלב באחד מהמתכונים או בשניהם גרגירי חומוס??? אם כן אז כמויות בבקשה :)
תודה,
לילך

מוריה אמר/ה...

התגעגענו,
כיף לפתוח את המייל ולגלות פוסט שלך :)
בהצלחה בשנה החדשה!

עלמה אמר/ה...

נהדר, ואפילו טבעוני. איזה מגניב

טל אמר/ה...

לילך
אפשר פשוט להחליף את אחת הקטניות בחומוס מבושל ומעוך באותה כמות :)

The Cookie Fairy אמר/ה...

למרות כל הפנטזיות הקולינאריות מעוררות התיאבון שלך,
אני בהחלט מסתפקת (ועוד בשיא השמחה) בצלחת של קציציות עסיסיות שכאלה
נראה מעולות לגמרי! כיף שקפצת לבקר

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים