-->
טוען...

יום שלישי, פברואר 04, 2014

מווידוייה של בלוגרית אוכל: אני בצק (או- לחם שיפון שטוח עם ירקות)

אז תכננתי להכין פוקאצ'ות לארוחת ערב.
כאלה עם ירקות.




כי מה בעייתי בכלל בלאכול פוקאצ'ה לארוחת ערב 3 פעמים בשבוע?

כלום.

אני אומרת לכם, כלום.

בסדר, אז בפעם הראשונה הייתה גם פיצה (תודה נטלי)

ופעם השנייה הייתי חייבת, כי זו מסורת ומסורת לא שוברים (נכון מור?)

ופעם השלישית..פשוט סיימתי את המבחנים, כמעט (מבחן ארור ביום שישי!)
והתחשק לי להתפנק בארוחת ערב מושקעת.

בקיצור, אני בצק.

ואז בסופר קרה דבר נפלא.
פתאום היה שם קמח שיפון.

במכולת ליד הבית אין, וגם לא בסופר שקר כלשהו השכונתי.

"יאא! אולי נכין פוקאצ'ה מקמח שיפון??" אמרתי

והוא ענה :"תכיני מה שאת רוצה "

אוהבת את המשפט הזה!

אז פשוט, בלי לתכנן, ובלי מתכון, שמתי 3 כוסות מזה, 3 כוסות מזה, שמרים מלח ומים, ויצא בצק נפלא ומדהים ורך.

אז מבחינה טכנית זה לא פוקאצ'ה. זה גם לא בדיוק לחם.

זה שמרים זה שטוח, יש על זה ירקות וזה טעים.



אז זרמו איתי.

קמח שיפון הוא קמח כבד יחסית ששותה הרבה נוזלים, לכן בחרתי להשתמש חצי בו, וחצי בקמח לבן. בנוסף יש כמות יחסית גדולה של שמרים ומים כדי שהבצק יצא אוורירי וקל. ככל שתלושו יותר, כך הבצק יהיה יותר מעולה.


לחם שיפון שטוח עם ירקות (או בלי)
כ-3 מאפים שטוחים גדולים


מרכיבים: (השתמשתי בכוסות מידה של 240 מ"ל)

לשמרים:
2 כפות שטוחות שמרים יבשים
1 כף סוכר
1 כף קמח
מעט מים (2-3 כפות)

לבצק:
3 כוסות קמח שיפון
3 כוסות קמח לבן
כפית מלח
2 וחצי עד 3 כוסות מים חמימים

מעל הבצק- חובה:
שמן זית
מלח גס
פלפל שחור גרוס 

מעל הבצק- רשות:
עגבניות שרי חצויות
בצל סגול פרוס
קישוא חתוך לעיגולים דקים
פרוסות דקות של בטטה, תפו"א או חציל
תתפרעו.

אופן ההכנה:
  1. בקערה מניחים את השמרים, מעל את הקמח, הסוכר והמים (בסדר הזה) מטלטלים בעדינות את הקערה כך שהמים יכסו פחות או יותר את כל התערובת. מכסים במגבת ומשהים ל 15-20 דקות עד שהשמרים תוססים.
  2. מוסיפים את שני סוגי הקמח, והמלח, ומערבבים באצבעות יחד עם תערובת השמרים שבתחתית הקערה (מגרדים את השרים היטב מהתחתית שלא יישאר שם גוש שמרים במקום בבצק)
  3. מוסיפים את המים בהדרגה ותוך כדי לישה, עד שמקבלים בצק דביק מאד, רך כזה, אבל לא נוזלי מידיי. אין צורך להוסיף קמח, זה מסתדר לאחר ההתפחה (אלא אם הבצק נוזלי ממש בצורה בלתי נסבלת)
  4. לשים את הבצק באמצעות הידיים או במיקסר כ-5 דקות.
  5. מכסים את קערת הבצק במגבת ומתפיחים כשעה, או עד להכפלת הנפח.
  6. מרפדים תבניות בנייר אפייה, ומחממים את התנור ל200 מעלות.
  7. מוציאים את האוויר מהבצק, משמנים את הידיים, ולשים מעט את הבצק.
  8. מחלקים ל-3 או ארבע חלקים, תלוי בתבנית. ככל שמחלקים ליותר חלקים ככה המאפה יותר דק.
  9. משטחים כל חלק מהבצק בתבנית, יוצרים שקעים באמצעות קצות האצבעות. מפזרים שמן זית, מלח גס ופלפל שחור. מעל את הירקות שרוצים לפי הטעם.
  10. אופים כ-20 דקות בתנור החם עד ששולי המאפה מזהיבים, הירקות אפויים, והבצק יציב למגע במרכז.



הערות:
  • כמו שציינתי בהוראות, הבצק מתקבל דביק ומעט רטוב לפני האפייה. בהתפחה השיפון סופח את הנוזלים ומתקבל בצק מדהים ורך, שבאמצעות קצת שמן על הידיים מתמסר אליכם בלישה. אל תתפתו להוסיף עוד קמח אלא אם הוא ממש נוזלי. פשוט חשוב להוסיף את המים בהדרגה. 
  • חשוב לא להכביד בתוספות כדי שהבצק ייאפה בצורה טובה ולא יישאר רטוב.
  • אם אתם רואים שהבצק נאפה מהר מדיי והירקות עדיין חיים או שהטמפרטורה גבוהה מידיי, וצריך להנמיך קצת, או פשוט לכסות בנייר כסף בצורה רופפת ולהמשיך לאפות.
  • התוספות הן בגדר הצעה, לדעתי שמן זית, ומלח גס זה מאסט אבל אפשר לשים דברים אחרים כמו גרעינים אגוזים ושומשום, שמן זית וזעתר. מה שאתם אוהבים.


אני בצק.

9 כבר הגיבו:

the sixteen sheep אמר/ה...

אולי זה הזמן להקים קבוצת תמיכה בשם"אני בצק?"
אמרה זו שאתמול אחרי העבודה ובעשר בלילה הכינה בצק יוגרט, כי נשמעה תלונה" "שאין לחם בבית...".
מכיוון שיש לי קמח שיפון בארון, תכף אנסה את המתכון הזה.

אלה אמר/ה...

נראה מקסים וטעים :)

נטלי אמר/ה...

בא לי בא לי בא לי בא לי בא לי #ולא_אי_אפשר_את_התגובה_ביותר_דבילי :)

נטלי

הדר אמר/ה...

לגמרי מזדהה. גם אני בצק בנפשי

נועם אמר/ה...

אני בצק משמע אני קיים.
[טעים!! התמונה האחרונה הרסנית. אני מ-ת על איך שעגבניית השרי [?] שם בצד ימין אומרת לעצמה כזה: "טוב, אין לי כוח, אני הולכת לישון" ונמרחת, בהיכנעות לכוח המשיכה, על הבצק. טעים.]

אנונימי אמר/ה...

נשמע מדהים! ינוסה בקרוב! שאלה טיפשית: אם אני רוצה לחתוך כמויות בחצי נגיד (שיהיה לארוחת ערב של שני אנשים לא מאוד רעבים) פשוט לחלק הכל בשתיים? או שיש כללים מיוחדים?

טל אמר/ה...

פשוט לחלק הכל ב2 :)

Michal Moses אמר/ה...

היי נראה מתכון שווה ביותר..
נראה לך שיעבוד כמאפה שושנים שכזה? (ירקות וגבינות?)

טל אמר/ה...

מיכל
נראה לי שהבצק כבד ולא יאפה טוב בצורת ושושנים

הוסף רשומת תגובה

כשאתם מגיבים, זה כיף חיים